هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

چگونه یک سخنرانی خوب با اعتماد به نفس بالا داشته باشیم؟

همه ما دوست داریم هنگام سخنرانی یک سخنرانی خوب و با آرامش ارائه دهیم. برای این که بتوانیم به هدف خود برسیم ابتدا باید سعی کنیم که حس خوبی داشته باشیم تا این حس را به مخاطب خود نیز انتقال دهیم. حال سوال اصلی این است که چگونه می‌توانیم یک سخنرانی عالی همراه با اعتماد به نفس بالا داشته باشیم؟

ترس از سخنرانی یک امر طبیعی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد. چه بسا افراد بسیار حرفه‌ای و زبده که بسیار این موقعیت را تجربه کرده‌اند نیز دچار ترس و اضطراب می‌شوند. به طور مثال یکی از بازیگران انگلیسی به نام دیوید نیون گفته است که با وجود این که هزاران بار روی صحنه بوده‌ام ولی در هر سخنرانی جدید هنگام رفتن بر روی صحنه دچار اضطراب و ترس می‌شوم. پژوهشگران طی تحقیقاتی دست یافته‌اند که 54 درصد بزرگسالان از سخنرانی در جمع به اندازه مرگ می‌ترسند. بنابراین نخستین گام در جهت بالا بردن اعتماد به نفس این است که بپذیرید ترس از سخنرانی یک امر طبیعی است.

 

فوت و فن حرف زدن و میخکوب کردن دیگران

 

ترس از سخنرانی یک امر اکتسابی و قابل تغییر است.

ترس از سخنرانی یک امر اکتسابی است. ریشه اکثر ترس‌های بزرگسالی در کودکی قرار دارد. سرزنش و انتقادهای والدین در کودکی یکی از عوامل به وجود آمدن این نوع ترس‌ها می‌باشد. فردی که در کودکی با ترس‌هایی هم چون ترس از پذیرفته نشدن توسط دیگران و یا ترس از اشتباه کردن مواجه شده باشد، در بزرگسالی نیز این ترس‌ها منجر به حساس شدن فرد در مقابل عقیده و نظر دیگران می‌شود. چنین فردی هنگام سخنرانی در جمع نیز دوباره با این ترس‌ها را روبه‌رو می‌شود.

با توجه به اینکه این نوع ترس اکتسابی است بنابراین می توان آن را تغییر داد و ترس خود را از بین برد.

تصور کنید که مخاطبین در کنار شما هستند نه در مقابلتان

هنگامی که شما به سینما می‌روید دوست دارید فیلم خوبی را ببینید که ارزش صرف زمان و هزینه شما را داشته باشد یا می‌خواهید یک فیلم بد و بیهوده ببینید؟ خب، همان طور که شما انتظار دارید یک فیلم خوب در سینما ببینید افراد حاضر در سخنرانی نیز از شما انتظار یک سخنرانی خوب و جذابی را دارند. پس در هنگام سخنرانی خود را مقابل بقیه نبینید بلکه آن‌ها در کنار خود تصور کنید، آن‌ها خواهان یک ارائه خوب از شما هستند.

جملات مثبتی در مورد خودتان بگویید

حرف‌هایی که با خودتان می‌زنید بخش عمده‌ای از احساسات شما را می‌سازند. اگر گفته‌هایتان با خودتان با انرژی مثبت همراه باشد تأثیر چشمگیری روی اعتماد به نفس شما و همچنین کاهش ترس‌تان خواهد گذاشت. از تأثیرگذارترین کلماتی که می‌توانید برای خودتان بگویید این است که: «من خودم را دوست دارم». هر چقدر بیشتر به خودتان ایمان داشته باشید و خودتان را دوست داشته باشید آرامش شما نیز بیشتر خواهد شد و این باعث بهبود کارکرد شما می‌شود. اگر احساس بیقراری یا ترس عدم مقبولیت توسط دیگران به سراغتان آمد می توانید با تکرار جمله «من می‌توانم آن را انجام دهم» استرس و ترستان را کاهش دهید و در نتیجه حس بهتری خواهید داشت که باعث می شود یک سخنرانی با اعتماد به نفس بالا ارائه دهید.

تصویر ذهنی مثبتی از خودتان بسازید

تصویر ذهنی که از خودتان می‌سازید تأثیر فراوانی بر کارایی شما می‌گذارد. هر تصویر ساخته شده از خودتان در ذهن‌تان بر احساسات و احوالات شما اثر خواهد گذاشت. پس سعی کنید همواره تصویری خوب و مثبت از خودتان تصور کنید.

دو نوع تصویرسازی می توانید انجام دهید:

1. تصویرسازی درونی

در این نوع تصویرسازی شما در حال انجام سخنرانی هستید و حضار نیز جذب سخنرانی شما شده‌اند و در پایان نیز مورد تعریف و تمجید آن‌ها قرار می‌گیرید.

2. تصویرسازی بیرونی

در این تصویرسازی شما خودتان یکی از حاضران در جلسه هستید شما شخصی (در واقع خودتان) را می‌بینید که بسیار با آرامش و با اعتماد به نفس بالا در حال انجام سخنرانی می‌باشد.

  • نمایش : ۵۴۷
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی