هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

راه‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس

خود سازی و ارتباطات اجتماعی

در این مقاله روش‌هایی برای افزایش مهارت‌های فردی بر اساس آخرین مطالعات و اطلاعات بدست آمده بیان شده است. آیا کسانی را می‌شناسید که بسیار خوش برخورد هستند و رفتار بسیار خوبی با بقیه افراد دارند و در هنگامی که در یک جمع جدید قرار می‌گیرند سریع با بقیه ارتباط می‌گیرند. معمولاً این افراد از دید دیگران افراد دوس داشتنی و دلنشینی هستند. این افراد توانیی این را دارند که دیگران را وادار به انجام خواسته‌های خود کنند.

شخصی که دارای ارتباطات اجتماعی خوبی است منفعت‌های زیادی نصیب او می‌شود چرا که دیگران او را به سمت موفقیت هدایت می‌کنند. او اعتماد و حمایت دیگران را به آسانی کسب می‌کند. چنین شخصی هم خود مورد حمایت دیگران قرار می‌گیرد و هم خودش دیگران را حمایت می‌کند و این روند به اینصورت مدام ادامه پیدا می‌کند.

این فرد با مورد حمایت قرار گرفتن از سمت افراد مختلف جامعه، کارهای فراوانی می‌تواند انجام دهد چرا که از نحوه‌ی افزایش پتانسیل ارتباطات اجتماعی خود آگاه است.

اگر شما نیز به توانایی ارتباطات خود توجه کنید و از مهارت‌های ارتباطی خود آگاهی پیدا کنید و آن‌ها ارتقاء دهید، شما می‌توانید به مرور به شخص اجتماعی و موفقی تبدیل شوید. بنابراین برای آن که به شخص شاد و موفقی تبدیل شوید نیاز است که یک بازنگری کلی رو خود انجام دهید. اگر شما دارای شخصیت با روابط اجتماعی بالا باشید احتمال موفقیت شما زیاد خواهد بود. فقط باید آغاز کار را بلد باشید. موارد زیر به شما در این زمینه کمک کند.

1- هنگامی که در حال پرورش ارتباطات اجتماعی خود هستید تلاش کنید که راستگو و بی‌ریا باشید

اگر خالصانه و بدون ریا عمل نکنید کارایی شما کاهش می‌یابد برعکس صداقت و صافی شما سبب تقویت توانایی و اعتبار شما می‌شود. کسی که نقش بازی می‌کند نمی‌تواند مانند کسی که رفتار صادقانه دارد و از صمیم دل به دیگران محبت می‌ورزد، عمل کند. پس اگر اعتقادی به رفتار صادقانه و بی‌ریا ندارید بدانید که هرگز موفق نخواهید بود.

2- برای شنونده خوب بودن تمرین کنید

برای دستیابی به اعتماد و مهربانی دیگران باید سعی کنید که شنونده خوبی باشید و با آن‌ها گفت‌وگو کنید. سعی کنید علاوه بر اینکه حرف‌های دیگران را می‌شنوید، به حرف‌های آن‌ها نیز گوش دهید و خالصانه صحبت‌های آن‌ها را پذیرا باشید. با طرف مقابل‌تان تماس چشمی برقرار کنید و تمامی صحبت‌های آن‌ها کلمه به کلمه گوش کنید.

3- بخندید و زندگی را آسان بگیرید

تلاش کنید که در بیان و انجام کاری کمی طنز به خرج دهید و آن را آسان بگیرید. البته منظور این نیست که برای هر صحبتی خود را مجبور به خندیدن کنید. اصولاً افراد شوخ طبع توانایی و جذب توجه دیگران و همینطور موفقینت را دارند.

4- برای آنکه خودتان را بسازید باید خودتان را دوست  داشته باشید

سعی نکنید همواره در فکر توجه به سایرین باشید و آنقدر غرق در دیگران شوید که به خود توجهی نداشته باشید. اجازه ندهید که دیگران شما را مجبور به انجام هر کاری بکنند. به یاد داشته باشید که خودتان مهم ترین شخص هستید و به خودتان ارزش و احترام قائل شوید. اگر خودتان را فرد محترم و ارزشمندی بدانید، سایرین نیز به جای استفاده از شما به عنوان یک ابزار به سمت شما جذب خواهند شد.

5- ارتقاء شخصیت خود

اگر شما رفتارها و عادات بد خود مانند بداخلاقی، اخمو بودن و ... را ترک نکنید، بهتر است که بدانید با این نوع شخصیت نمی‌توانید با کسی ارتباط برقرار کنید زیرا از بزرگترین موانع موفقیت همین رفتارهای بد می‌باشد. کسی شخص بداخلاق را دوست ندارد.

6- هنگام خودسازی به خود باور داشته باشید

به جای غرور و خودخواهی سعی کنید که به خود باور داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید هنگامی که در اتاق هستید لبخند زنان شروع به معرفی خود کنید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

7- از جنبه‌های خودسازی مدیریت و کنترل خود می‌باشد

هنگام عصبانیت، فریاد و خشمگین رفتار نکنید بلکه سعی کنید که آرام و متین باشید. برای آن‌که بتوانید به خوبی خشم خود را کنترل کنید نیاز به تمرین فراوان و کسب تجربه دارید.

8- تقویت و ارتقاء روابط خود

ارتباط خانوادگی و دوستانه شما که نقش عمده‌ای در زندگی شما دارد نباید دچار غفلت قرار بگیرند. با این افراد وقت بگذرانید و تفریح کنید و کارهای دلچسبی با یکدیگر انجام بدهید. تا هنگامی که این افراد که برای شما بسیار مهم هستند حامی و پشتیبان شما باشند، همواره شاد خواهید بود.

ارتباطات شما با دیگران به افزایش مهارت‌ها و توانایی‌های شما کمک می‌کند. و همزمان هم یک شخص دوست داشتنی و هم یک شخص برنده خواهید بود. البته دو طرف نیز برنده خواهند بود چرا که دوستان شما می‌دانند که هنگام نیاز می‌توانند به شما متکی باشند.

پس با مطالعه این مقاله مشخصه‌هایی برای خودسازی خود بدست آورده‌اید که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. اما بدون انجام آن‌ها قادر نخواهید بود که از چیزهایی که یاد گرفته‌اید بهره‌مند شوید.

مقاله پیشنهادی: فوت و فن حرف زدن و میخکوب کردن دیگران

  • نمایش : ۷۹۱
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی