هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

راه‌کارهای مؤثر برای صحبت کردن با دیگران

یکی از مسائلی که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند نوع صحبت کردن شان با دیگران می‌باشد. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند به شما در بهبود گفت‌وگویتان با دیگران کمک کند.

چگونه می‌توانیم گفت‌وگوهایمان را دلچسب کنیم؟

نحوه‌ی صحبت کردن شما می‌تواند شخصیت و جایگاه اجتماعی شما رانشان دهد. بنابراین هنر گفت‌وگو کردن مهارت بسیار با اهمیتی در زندگی هر شخصی است. با گفت‌وگو خوب می‌توان به پیشرفت‌های چشمگیری در زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی رسید. سعی کنید قبل از شروع به گفت‌وگو تمرین کنید و ایرادات خود را تصحیح کنید. الیته شروع صحبت معمولاً کار بسیار سختی است. برای این که گفت‌وگوهایتان برای دیگران جذاب باشد، ما در این مقاله راه‌کارهایی را معرفی کردیم:

آغاز خوب و ادامه دار کردن جذاب گفت‌وگو

از بهترین و آسان‌ترین راه‌های شروع ارتباط و صحبت کردن، سلام کردن است. سلام کردن باعث ایجاد حس خوب در طرف مقابل‌تان می‌شود. همواره سعی کنید در ابتدای صحبت‌تان از جملات پرانرژی و مثبت استفاده کنید تا گفت‌وگویتان ادامه پیدا کنید. فقط توجه داشته باشید که این کار را با خلوص نیت انجام بدهید تا تأثیرگذار باشد.

 

استفاده از گفت‌وگوهای کوتاه در شروع صحبت

صحبت کردن مانند حرکت یک ماشین است. در ابتدا شروع حرکت ماشین سرعت ماشین کم است و رفته رفته سرعت آن زیاد می‌شود. بنابراین در ابتدا سعی کنید از جملات کوتاه‌تری برای گفت‌وگو استفاده کنید. هر چقدر از جملات کوتاه‌تری استفاده کنید تأثیر گفت‌وگویتان عمیق‌تر خواهد بود. می‌توان از مسائل کلی‌تری مانند غذا، آب و هوا و ... برای شروع گفت‌وگو استفاده کنید. سپس کم کم وارد مسائل جزئی‌تری شوید. با این موضوعات گفت‌وگوی خود را آغاز کنید.

استفاده از سوالات به جای تغییر ناگهانی موضوع

اگر می‌خواهید راجع به موضوع خاصی صحبت کنبد و با گفت‌وگوهای دنبال رسیدن به این هدف هستید. سعی کنید که از سوال پرسیدن در حین گفت‌وگو برای این کار استفاده کنید، به صحبت‌هایتان خود توجه کنید و سعی کنید سوال‌های خود را در بین آن‌ها قرار دهید. تلاش کنید سوالاتی را مطرح کنید که جذاب و خاص باشند از پرسیدن سوال‌های بالقوه خودداری کنید. بنابراین به یاد داشته باشید برای رسیدن به یک گفت‌وگو خاص موضوع را به طور ناگهانی تغییر ندهید بلکه با پرسیدن سوال‌های خاص به هدف خود برسید.

در حین گفت‌وگو حواستان به طرز حالت‌های بدن، دست و چهره خود باشد. هر چقدر شما بتوانید از زبان بدن مناسب، تماس چشمی مؤثرتری استفاده کنید به همان اندازه گفت‌وگویتان بهتر خواهد شد و ارتباطتان بهبود خواهد شد.

به مخاطب‌تان هم اجازه گفت‌وگو دهید و فقط خودتان صحبت نکنید

اکثر افراد هنگام گفت‌وگو فقط خودشان صحبت می‌کنند و به طرف مقابل‌شان اجازه حرف زدن نمی‌دهند. این کار باعث خسته شدن طرف مقابلشان می‌شود. پس اگر شما هنگامی که در حال بیان نظرات و ایده‌های خود هستید متوجه شدید که مخاطبتان به شما توجهی نمی‌کند و به سوال‌های شما به خوبی جواب نمی‌دهد، بدانید که مخاطب‌تان خسته شده است وهر چه زودتر باید از این کارتان دست بکشید و مخاطبتان اجازه صحبت دهید.

 

فضای گفت‌وگو را سالم نگه دارید.

برای این که یک گفت‌وگو ادامه دار باشد باید از ابتدا از غر زدن درباره مسائل و مشکلات خود دست بردارید. زیرا غر زدن باعث ایجاد حس ناخوشایندی در طرف مقابل‌تان می‌شود و ادامه گفت‌وگو را حوصله سر بر می‌کند. ولی اگر شما به جای غر زدن از جملات و داستان‌های طنز و خنده‌دار استفاده کنید، طرف مقابل‌تان ترغیب می‌شود که با شما گفت‌گو طولانی‌تری داشته باشد. بنابراین به یاد داشته باشید که افراد جذب مسائل مثبت می‌شوند پس سعی کنید با طنز گفت‌وگوی شاد و جذابی داشته باشید.

مواردی که بیان شد را می‌توان در شرایط مختلفی استفاده کرد. و تنها ماهر شدن در این کار انجام تمرین‌های فراوان است.

  • نمایش : ۹۱۵
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی