هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

رک بودن

در این مقاله می‌خواهیم در مورد فواید و پیامدهای رک گویی و اینکه چگونه یک فرد رک گو باشیم بحث کنیم. رک حرف زدن یا به اصطلاح عامی رو راست بودن صفتی خوب و پسندیده به حساب می‌آید. ولی بعضی مواقع افراد حرف‌های بی ادبانه خود را دلیل بر رک گویی و رو راست بودن خود می‌دانند ولی رگ گویی با بی ادبی متفاوت است. هنگام صحبت با طرف مقابل اگر در کلام خود صراحت نداشته باشیم ممکن است باعث ایجاد سوء تفاهم شود و در ایجاد رابطه‌ی صمیمانه دچار مشکل شویم. بنابراین صراحت در کلام یا همان رک گویی به شما در ایجاد رابطه کمک خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی: با این 5 روش دیگران را متقاعد کنید

 

رک گویی چیست؟

در اینجا می‌خواهیم تفاوت رک گویی با بی ادبی را بیان کنیم و از رک گویی به عنوان یک صفت خوب استفاده کنیم. برای همین باید رک گویی را در ابتدا بشناسیم. رک بودن همانطور که قبلا اشاره کردیم به معنای صراحت کلام است و فرد رک گو عقاید و عواطف خود را به صورت واضح و روشن بیان می‌کند. هنگامی که ما به صورت واضح و روشن نیاز‌ها و عقاید خود را در مورد مسائل مختلف بیان می‌کنیم به راحتی به اهداف خود می‌رسیم بدون اینکه باعث ایجاد ناراحتی در طرف مقابل شویم و یا طرف مقابل ما احساس بی ادبی از جانب ما کند.

شخص رک گو یعنی کسی در حرف زدن و گفتن حقیقت جسارت و شجاعت دارد و نظرات خود را در مورد مسائل مرتبط با خود به راحتی بیان می‌کند. فرد رک همیشه صادق خواهد بود مثلا به صراحت و صادقانه می‌گوید که این غذا را دوست ندارد.

تفاوت رک گویی و بی ادبی

در مرحله بعدی باید مرز بین رک گویی و بی ادبی را بشناسیم تا به طرف مقابل خودمان بی ادبی نکنیم. این عدم شناخت موجب ناراحتی و رنجش طرف مقابل در هنگام صحبت کردن خواهد شد. بنابراین:

  • باید همیشه ادب را رعایت کنیم و در مورد مسائلی که مربوط به دیگران است نظر ندهیم.
  •  بی پرده صحبت نکنیم.
  •  هنگامی که از ما در مورد موضوعی سوال می‌شود با صراحت و صادقانه نظرمان را بیان کنیم.
  •  از کلمات وقیحانه و اظهار نظر به شکل نامناسب خودداری کنیم
  • و در اخر از تاثیر سخن خود بر روی دیگران غافل نباشیم.

این چند مورد مرز میان رک گویی و بی ادبی را مشخص می‌کند و رعایت این نکات ضروری است.

مزایای رک گویی

در هنگام صحبت کردن باید موضع خود را مشخص کنیم. این کار از تحمیل بسیاری از مسائل بر شما جلوگیری می‌کند. موقع صحبت کردن باید تصویر روشنی از خود برای دیگران ایجاد کنیم تا بدانند که چگونه با ما رفتار کنند. رک حرف زدن باعث می‌شود دیگران متوجه توقعات و خواسته‌های شما به صورت واضح بشوند و انتقال پیام راحت تر و بهتر صورت خواهد گرفت. این صراحت در گفتار باعث ایجاد اعتماد بین طرفین می‌شود که از فواید رک حرف زدن می‌باشد.

اثرات رک نبودن

اگر فردی رک گو نباشیم ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم و این مشکلات سبب رنجش ما خواهد شد.

1. عدم حس رضایت از برآورده شدن خواسته‌ها

یکی از پیامدهای عدم رک حرف زدن اعتماد به نفس پایین داشتن است و در نتیجه فرد از بیان نیاز و خواسته‌های خود عاجز خواهد ماند زیرا می‌ترسد دیگران به او احترام نگذارند و این کار در طولانی مدت باعث افسردگی در فرد خواهد شد.

2. رضایت نداشتن از خود

فردی که نتواند به طور آشکار خواسته خود را مطرح کند، در طولانی مدت از خود احساس نارضایتی خواهد کرد و باعث ایجاد حس تنفر نسبت بخود نیز می‌شود.

3. انتظار داشتن از دیگران

چنین شخصی چون خودش به طور مداوم مطابق خواسته بقیه رفتار می‌کند، از دیگران نیز انتظار چنین رفتاری پیدا خواهد کرد. اگر موفق نشود خواسته خود را به طور واضح بیان کند، دیگران از نیاز او آگاهی پیدا نکرده و او به آنچه می‌خواهد نمی‌رسد.

4. بروز خشم و عصبانیت

هنگامی که فرد با ناکامی روبرو شد حس خشم را تجربه خواهد کرد و بدلیل نداشتن اعتماد به نفس کافی خشم خود را سرکوب می‌کند . این خشم سرکوب شده در جایی دیگر بروز می‌کند و زندگی فرد را تحت الشعاع قرار خواد داد و نارضایتی از زندگی را بدنبال خواد داشت.

چگونه رک گو باشیم؟

باید سعی کنیم فردی رک گو باشیم. برای این کار می‌توانیم از روش‌های زیر استفاده کنیم:

  • تقویت اعتماد به نفس نقش بسیار مهمی در رک حرف زدن دارد.
  • رک حرف زدن را تمرین کنید. از اظهار نظر‌های کوچک در جمع خانوادگی و دوستانه شروع کردن کمک بسیاری به شما در این زمینه خواهد کرد.
  • آموزش مهارت برد-برد کمک بسیار شایانی در رک حرف زدن دارد.

و کلام آخر یادتان نرود که رک بودن بیش از حد نیز شما را از دیگران دور خواهد کردن پس باید به اندازه و مناسب رک و با صراحت حرف زد.

  • نمایش : ۱۰۳۰
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی