هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

روش‌های درمان خجالت

 

برای آن که در شرایط مختلف دچار خجالت نشویم و بتوانیم بر احساسات خود غلبه کنیم لازم است که راه‌های مختلفی برای درمان خجالت خود بشناسیم و آن‌ها را به کار ببریم. خجالت کشیدن در دسته هیجانات خودآگاه قرار دارد که علت به وجود آمدن آن این است که فرد حس می‌کند که به اندازه‌ای که از خود انتظار داشته نتوانسته در جمع حضور پیدا کند و مطابق تصور خود عمل کند. شرایط فرهنگی و اجتماعی که فرد در آن حضور دارد از دلایل دیگری است که یاعث حس خجالت کشیدن در فرد می‌شود. در این مقاله، ما راه‌حل‌هایی برای کنترل و مدیریت خجالت معرفی خواهیم کرد که شما می‌توانید با تمرین آن‌ها بر خجالت خود غلبه کنید.

برای مطالعه بیشتر: غلبه بر رودربایستی

روش‌های غلبه بر خجالت

خجالت کشیدن روشی است که ذهن انسان به او درمورد عملکردش اخطار می‌دهد. ولی اگر به درستی مدیدریت نشود و از حد خارج شود باعث به وجود آمدن حس ناخوشایندی در وجودمان می‌شود و منجر می‌شود که ما از لذتی که از بودن در جمعی می‌توانیم دریافت کنیم، محروم شویم. علاوه بر این،خجالت کشیدن باعث می‌شود به جای دریافت تجارب مثبت، تجربیات ناراحت‌کننده و آزاردهنده‌ای کسب کنیم. راه‌حل‌های زیر می‌تواند در غلبه بر خجالت کمک‌کننده باشد:

1. پذیرفتن احساس خجالت کشیدن

گام نخست برای مدیریت یک احساس در خود، قبول کردن آن از جانب خودمان می‌باشد. درحالی که انکار کردن راه مخالف آن است و مانع از روبه‌رو شدن با آن می‌شود. تکذیب و انکار وجود احساس خجالت در خود منجر می‌شود که نتوانیم آن را به درستی در وجودمان شناسایی کنیم و روشی برای مواجه شدن با آن پیدا کنیم.

2. استفاده از روش‌های تنفسی

خجالت کشیدن، اضطراب و استرس را با خود به همراه می‌آورد. خود استرس نیز منجر می‌شود که تعداد اشتباهات در هنگام انجام دادن کارها افزایش یابد. این عملکرد نامناسب دوباره منجر به خجالت کشیدن بیشتری می‌شود. اضطراب می‌تواند به صورت علائم جسمی مثل بالا رقتن فشار خون و ضربان قلب و تعریق خود را نشان دهد. در این زمان سعی کنید که نفس‌های عمیقی بکشید تا این علائم کمتر بروز کنند. نفس کشیدن‌های عمیق هم باعث کاهش این علائم می‌شود و هم شما زمان بیشتری برای انجام عکس‌العمل مناسب پیدا می‌کنید که باعث می‌شود امکان خجالت کشیدن دوباره شما کمتر شود.

3. پرت کردن حواس

ممکن است ذهن شما نسبت به شرایط محیط از خود حساسیت نشان دهد و مدام رفتار شما را مورد سنجش قرار دهد. این کار باعث می‌شود که احساس کنید که به اندازه انتظار دیگران قادر به نشان دادن و اثبات خود نیستید و در نهایت این عمل سبب خجالت کشیدن شما می‌شود.

کاری که باید در این موقعیت انجام دهید این است که حواستان را پرت کنید و مشغول به کار دیگری شوید تا به رفع خجالت شما کمک شود. گوش دادن به موسیقی دلخواه یا انجام کاری که دوست دارید می‌تواند در این زمینه به شما یاری برساند.

4. به کار بردن روش‌های ذهن آگاهی

حس خجالت کشیدن منجر به غرق شدن در زمان‌های گذاشته می‌شود و شما دائماً به مواقعی فکر می‌کنید که نتوانستید مطابق خواسته خود و دیگران عمل کنید. برای آن که بتوانید از گذاشته خود را دور کنید و در حال زندگی کنید می‌توانید از روش ذهن آگاهی استفاده کنید. با استفاده از این روش شما قادر به با خبر بودن از تفکرات و احساسات خود  بدون قضاوت خودتان هستید. موارد زیر برای دستیابی به ذهن آگاهی بیان می‌شود که با تمرین و تکرار این موارد به آن دست یافت.

- به مدت ده دقیقه تا یک ربع در جایی ساکت بنشنید و چندین نفس عمق بکشید و فکر خود را بر روال تنفس‌تان متمرکز کنید.

- سعی کنید تا از زمان حال اطلاعات زیادی بدست بیاورید. برای این کار شما باید از تمامی حواس پنچ گانه خود استفاده کنید، بنابراین برای استفاده از آن‌ها بایستی آن‌ها ارتقاء دهید.

در یک مکان ساکت بشیننید و سعی کنید که موارد تحریک کننده را با بهره‌گیری از حواس پنج گانه‌تان دریابید. به تمامی بوها، رایحه‌ها و انواع مختلف صداهایی که در محیط وجود دارند دقت کنید و آن‌ها را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید. این روش‌های تقویت ذهن آگاهی کمک شایانی برای بهبود خجالت‌تان می‌کند.

5. کمک گرفتن از روانشناس

کسانی در هر موقعیت و زمانی احساس خجالت می‌کنند و این خجالت مدام و در هر شرایطی در حال تکرار شدن است بیشتر امکان دارد که به انواع اختلالات استرسی مانند اختلال فوبیای اجتماعی گرفتار شوند. اگر فردی گرفتار این اختلال باشد در بیشتر زمان‌ها و بدون دلیل خاصی خجالت می‌کشد و مدیریت و کنترل خجالت خود را ازدست می‌دهد.

اگر شما نیز دچار این نوع مشکلات هستید می‌توانید با مراجعه به روانشناس و تشخیص مشکل‌تان و بیان راه‌حل‌های ممکن توسط آن‌ها در بهبود این مشکلات به خود کمک کنید. روانشناسان با ارائه روش‌های درمانی به روز مانند روش‌های درمان شناختی – رفتاری به شما در رفع مشکلتان کمک می‌کنند و به مرور شما از این احساس منفی خجالت کشیدن دور می‌شوید و روابط اجتماعی‌تان تقویت می‌شود.  

  • نمایش : ۸۴۱
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی