هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

در ارتباطات کاری خود بهترین باشیم

بسیاری از مردم هنگامی که در یک مذاکره کاری سخت و دشواری قرار می‌گیرند قادر به کنترل و مدیریت آن نیستند و در مذاکرات و مکالمات کاری خود ناکام می‌مانند. حال زمان آن رسیده است که دلایل و عوامل این نوع بحث‌ها و درگیری‌ها را شناسایی کرده و باورها و رفتارهای اشتباه و نادرست خود را  تغییر دهیم تا به یک مذاکره ‌کننده خوب و موفقی تبدیل شویم. راهکارهایی که در ادامه مقاله مورد بحث قرار می‌گیرند به شما کمک می‌کنند که از قرد عصبی و غیرمنطقی تبدیل به شخص با سیاستی شوید که می‌داند چه کاری را در چه زمان و موقعیتی انجام دهد تا بتواند همواره پیروز و موفق باشد.

احترام متقابل در مذاکرات را حفظ کنید

کسانی که از گفت‌وگو می‌ترسند همواره به دنبال این هستند که مورد قبول و خوشایند دیگران واقع شوند. ولی دوست داشته شدن همه چیز نیست. باید با نگرشی باز وارد مکالمه شوید. و سعی کنید که هم به خود و هم طرف مقابل‌تان احترام بگذارید، به عبارت دیگر به دنبال احترام متقابل باشید. اگر بحث و گفت‌وگو دچار چالش شد، گفت‌وگوی شما مقید خواهد ماند. سعی کنید به نظرات و صحبت‌های طرف مقابل‌تان توجه کافی داشته باشید، خود نیز به دنبال این باشید که نظرات و صحبت‌های شما مورد توجه واقع شده باشد. بیشتر از گفته‌های خودتان به صحبت‌های مخاطب‌تان تمرکز داشته باشید. بسیاری از افراد برای آن که از بحث و درگیری جلوگیری کنند، به طور مداوم صحبت‌هایی که قرار است بیان کنند را در ذهن مرور و تکرار می‌کنند و یا آن‌ها تغییر می‌دهند. پس تلاش کنید که شنونده، پاسخ دهنده و ناظر خوبی در مکالمات و مذاکرات خود باشید.

صادقانه رفتار کنید

در گفت‌وگوهای خود محترمانه و صادقانه صحبت و رفتار کنید. چرا که گفت‌وگوی صادقانه و محترمانه منجر به ایجاد یک ارتباط مؤثر و متقابل با دیگران می‌شود؛ حتی اگر گفت‌وگویان سخت و دشوار باشد. ممکن است در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که از لحاظ فرهنگی و شخصیتی با مخاطب‌تان خیلی تقاوت داشته باشید؛ در این موقعیت‌ها می‌توانید به طور نمونه از او بخواهید که درک و فهم خودش را از صحبت‌های شما مطرح کند و زمانی که مطالب تکرار می‌شوند، شما می‌توانید گفت‌وگو را در جهت دلخواه خود هدایت کنید تا نتیجه آن تعیین شود.

موضوعات مهم را به آینده موکول نکنید

اگر شما نیز جزء کسانی هستید که همواره می‌گویند در دفعه‌ی بعدی موضوعی که برایتان اهمیت دارد را بیان خواهد کرد، بهتر است از این کار اجتناب کنید. به جای اینکه موضوعی که می‌خواهید در مورد آن صحبت را رها کنید و همه چیز را به زمان مناسب و ایده‌آل واگذار کنید، همان زمان آن ها را بیان کنید. و تمام گزینه‌ها را روی میز قرار دهید تا به یک راهکار مناسبی برسید. درست است که این کار به نظر کار پر ریسکی می‌باشد؛ ولی به مخاطب‌تان هم اجازه دهید تا روی موضوعات مطرح شده تأمل کند تا به یک نتیجه خوبی برسید. توجه کنید که باید در گفت‌وگو به جلو پیش بروید؛ پس تلاش کنید به جای مقابله با چیزی که در ذهنتان است، در گفت‌گو فردی الهام‌بخش، با احترام و خلاق باشید.    

در مکالمه بر روی نتایج خوبی که قرار است حاصل شود تمرکز کنید

تلاش کنید به جای تفکر بر روی نتیجه کوتاه مدت گفت‌وگو به نتایج بلند مدت آن تمرکز کنید تا منجر به ایجاد ارتباطات متقابل شود. به طور مثال به جای این که بگویید: «این گفت‌وگو نتایج فاجعه باری خواهد داشت» بهتر است بگویید «دستاوردهای این مذاکره در ادامه باعث تقویت روابط خواهد شد». اگر شما به فواید و ثمره مثبت آن تمرکز کنید، باعث می‌شود که فرآیند ذهنی شما در مکالمه به سمت مورد نظر سوق یابد. در نهایت منجر می‌شود که در گفتگو با همکارتان که مدام در حال انتقاد از شما است، موفق و پیروز شوید.

توجه داشته باشید که فاکتورهایی مانند زبان بدن نیز تأثیر فراوانی در مکالمات شما خواهد گذاشت. بنابراین سعی کنید روش‌های جدید گفت‌وگو را فرا گیرید.

مطالعه‌ی بیشتر: چگونه یک سخنرانی خوب با اعتماد به نفس بالا داشته باشیم؟

  • نمایش : ۷۸۰
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی