مهارت ارتباط موثر درآغاز یک گفتوگو
از بخشهای مهم آموزش مهارت ارتباط مؤثر و مهارت کلامی، شیوههای آغاز گفتوگو است که باید با تمرین و تکرار فراگرفته شود.
از مهم ترین سوالاتی که در ارتباط با دیگران مطرح میشود این است که «چگونه میتوانیم بر دیگران اثر بگذاریم و دوست شویم».
سازگار شدن با دیگران از ویژگیهای افراد موفق جامعه است. افراد موفق با رفتار و گفتار خود میتوانند تأثیرات خوبی بر روی دیگران بگذارند و تعاملات خوبی با آنها برقرار کنند که منجر میشود ارتباط اجتماعی مؤثری داشته باشند.
واژه تعامل به این معنی است که به رابطه از تمام جهات نگاه شود و هر دو طرف رابطه از ارتباط با یکدیگر خوشند باشند.
مطالعه بیشتر: غلبه بر رودربایستی ؛ چطور حرفهای رفتار کنیم؟
تعامل داشتن تنها راه برای موفقیت در ارتباط
تعامل خوب زمانی صورت میگیرد که هر دو طرف به نظرها و صحبتهای یکدیگر احترام بگذارند و با دید خوبی به قضیه نگاه کنند. چنان چه در یک تعاملی، یکی از آنها بخواهد نظر و عقیده خود را به دیگری تحمیل کند و بخواهد که طرف دیگر بر اساس نظر او عمل کند، این رابطه یک رابطه تعاملی نخواهد بود بلکه حالت استبدادی به خود میگیرد.
چنان چه یکی از آنها بخواهد دیگری را وادار به انجام کاری مطابق با نظر خود کند، به طور یقین دیگری سعی خواهد کرد با گفتار و رفتار خود، اعصاب و روان طرف دیگر را خراب کند. بنابراین توجه داشته باشید که در یک تعامل دو طرف به یک اندازه حق دارند.
شیوههایی برای ایجاد ارتباط مؤثر و آغاز گفتوگو
۱- قبل از آغاز گفتوگو
باید پیش از شروع گفتوگو از خود بپرسید خواستهتان چیست و بیشترین هزینهای که حاضرید برای آن خرج کنید چقدر میباشد.
این هزینه به طور مثال میتواند سرمایه، زمان، احساسات و ... باشد.
۲- برای شروع یک معامله نگرش دوستانه و مثبتی داشته باشید
برای این که یک تعامل خوب داشته باشید، سعی کنید حالت ترغیبی و یا تدافعی به خود نگیرید.
۳- تلاش کنید اطلاعات خوب و مناسبی از طرف مقابلتان کسب کنید
برای آن که بتوانید با رئیس خود به گفتوگو و مذاکره بپردازید لازم است پیش از آغاز گفتوگو همه جنبههای موجود و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید.
۴- به اهداف هر دو طرف توجه کافی داشته باشید
به عنوان مثال، پیش از برگزاری و یا در حین برگزاری جلسه از طرف مقابل بخواهید که اهداف و مقاصد خود را از برگزاری جلسه به طور واضح شرح دهد. و یا اگر گروهی برای برگزاری جلسه به محل کارتان میآید پیش از جلسه از منشی برگزاری جلسه بپرسید که برای چه هدفی برای برگزاری جلسه میآیند تا بتوانید از اشتراکات خود آگاه شوید.
۵- حضور به موقع
برای آن که در جلسه آرامش لازم را داشته باشید و بتوانید بر روی صحبتهای خودتان خوب تمرکز داشته باشید، پیش از برگزاری جلسه در محل حضور یابید و برای این کار برنامهریزی دقیقی انجام دهید.
با این روش شما میتوانید تا حد زیادی اضطراب هنگام سخنرانی را کاهش دهید.
۶- توجه به زبان بدن مناسب
در هنگام گفتوگو هم به زبان بدن خود توجه داشته باشید و هم به زبان بدن مخاطبتان تا بتوانید آن را بخوبی آنالیز کنید.
7- حالت برد – برد
همواره هدف تان از تعامل این باشد که هر دو طرف بتوانند به اهداف مورد نظر خود برسند.
این کار باعث میشود که گفتار کلامی و غیرکلامیتان در یک جهت باشند و موجب میشود که مخاطبتان این را متوجه شود و در نهایت سبب ایجاد یک تعامل مناسبی برای شما میشود.
تمرینهایی برای پرورش مهارتهای ارتباطی خود و آغاز یک گفتوگو
برای تقویت مهارتهای ارتباطی لازم است کارهای مختلفی در زندگی و شغلتان انجام دهید:
1- همیشه نیمه پر لیوان را ببینید!
خوبیهای دیگران و همکاران خود را به یاد داشته باشید. ممکن است در یک تعامل یا گفتوگو افکار منفی نسبت به دیگران پیدا کنید. بنابراین بهتر است که پیش از هر گونه تصمیمی خوبیها و کمکهای او را به یاد بیاورید. این کار سبب میشود که در تعاملات خود رفتارهای ناگهانی که به ضرر دو طرف است انجام ندهید.
همه ما میخواهیم که دیگران توانایی، ظرفیتها و نقاط مثبتمان را ببیند و ما را مورد احترام قرار بدهند.
2- از درگیری و بحث دوری کنید
سعی کنید که صحبتهای خود را سر وقت مطرح کنید ولی هیچگاه تلاش نکنید که به زور حرفهای خود را به بقیه بقبولانید. با دیگران سازگار باشید.
3- صحبتهای طرف مقابل را هم در نظر بگیرید
به گفتههای مخاطبتان احترام بگذارید، حتی اگر با صحبتهای او موافق نباشید. خود را به جای دیگران بگذارید و سعی کنید از دید او به قضیه نگاه کنید و او را بفهمید. به صحبتهای دیگران خوب گوش دهید و بعد کسب اطلاعات، با آرامش و درک شرایط طرف مقابل، صحبتهای خود را مطرح کنید.
4- اشتباهات خود را بپذیرید
سعی کنید همواره اشتباهات خود را بپذیرید و سعی نکنید با دفاع بی مورد از صحبتهای خود وقت با ارزش دیگران را تلف کنید.
اگر کسی اشتباهات خود را نپذیرفت نشان میدهد که او فردی خودخواهی است و به اندازهی کافی با خود و دیگران صادق نیست و همچنین اعتماد به نفس کمی دارد.
قبول به موقع اشتباه از سوی شخص نشان دهنده این است که وی فردی صادق و انعطافپذیر است، تمایل به یادگیری و پیشرفت دارد، مورد اعتماد است و همچنین دوست و راهنمای خوبی است.
راهحلهایی برای تقویت هوش ارتباطی
- من در ارتباطات خود در تلاش هستم که با دیگران سازگار باشم و به شخصیت آنها احترام بگذارم.
- من شخصی با روابط قابل اعتمادی هستم.
- من همواره در همه ارتباطات خود سعی دارم که به دیگران احترام بگذارم و ارتباط برد - بردی داشته باشم.