هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

تأثیرات مهارت‌های کلامی در زمینه‌های شغلی

تأثیر مهارت خوب صحبت کردن در زندگی

تقویت مهارت خوب صحبت کردن باعث بهتر شدن تصویر ذهنی که خودمان داریم می‌شود. هر چقدر تصویر دهنی مثبت‌تر و بهتر باشد باعث بهبود عملکرد ما در روابط شخصی، کاری و اجتماعی ما می‌شود. به عبارت دیگر، هیچ چیزی مانند تصور ذهنی مثبت از خودمان باعث تقویت و بهبود عملکرد ما نمی‌شود.

به گفته روانشناسان میزان کیفیت زندگی درونی و بیرونی هر شخصی با میزان خودباوری یا همان علاقه به خود مشخص می‌شود. اگر گفت‌وگوی مؤثرتر و بهتری داشته باشید، شما از خودتان خوشنود می‌شوید و خودتان را دوست خواهید داشت، و هر اندازه که شما بیشتر خودتان را دوست داشته باشید، در ارتباطات خود با دیگران بهتر و مؤثرتر رفتار خواهید کرد، که در نهایت منجر می‌شود شما شادتر، سالم‌تر و استوارتر باشیذ.

تفکرات، احساسات و همچنین احترامی که دیگران ما می‌گذارند، نقش بسیار مهمی در زندگی دارد. زیرا که اغلب ما برای کسب احترام و یا از دست ندادن احترام از سوی دیگران، انتخاب‌ها و تصمیماتی هم‌سو با آن می‌گیریم.

پس برای آن که بتوانیم توجه دیگران را به خود جذب کنیم باید فن بیان و مهارت خوب سخن گفتن را داشته باشیم. این مهارت سبب افزایش عزت نفس در ما می‌شود. تأثیرات خوبی که مؤثر سخن گفتن در جمع خانواده، دوستان، همکاران و غیره بر روی ما می‌گذارد، سبب می‌شود که خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم و به خودمان احترام بیشتری قائل شویم در نتیجه از خود تصور ذهنی بهتری خلق کنیم.

بنابراین برای افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس خود باید مهارت خوب سخن گفتن را در خود پرورش دهیم.

مهارت‌های کلامی در زمینه شغلی 

برای بتوانید در محیط کاری توجه دیگران را به خود جلب کنید و جایگاه شغلی‌تان را بهبود ببخشید، باید صحبت کردن حرفه‌ای و مهارت‌های کلامی را خوب فراگیرید. زیرا که داشتن فن بیان خوب در محیط‌های کاری یک مزیت بزرگی است و کسانی که سخنرانان خوبی هستند سریع‌تر مورد توجه دیگران قرار می‌گیرند.  

داشتن مهارت کلامی و فن بیان خوب یک مزیت رقابتی در جامعه امروزی می‌باشد

معمولاً بسیار به ندرت پیدا می‌شود کسی که از فن بیان خوبی برخوردار نیست ولی در یک جایگاه بالای شغلی قرار دارد. اکثراً اشخاص خوش صحبت بهتر می‌توانند جایگاه شغلی خود را ارتقاء دهند.

چنین کسی که خوش صحبت هست و هم از جایگاه شغلی خوبی برخوردار است می‌داند که با هر کسی با هر سطح اجتماعی و جایگاه شغلی چگونه صحبت کند. داشتن این توانایی سبب می‌شود که چنین شخصی مورد احترام اطرافیان واقع شود. ممکن است شخصی با جایگاه شغلی بالایی باشد ولی فن بیان خوبی نداشته باشد، چنین شخصی کمتر مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد.

اکثر مدیران برای پیشرفت کاری خود به دنبال جذب افرادی هستند که دارای فن بیان خوب و اعتماد به نفس بالایی باشند.

 

مقاله پیشنهادی: تأثیر تن صدا بر جذابیت افراد

 

ارتباط مهارت‌های کلامی و رسیدن به سود

تحقیقات نشان می‌دهد که سازمان‌هایی که دارای ارتباطات اصولی و قدرتمندی هستند نسبت به دیگر سازمان‌های مشابه بیش از 100 برابر سوددهی و بهره‌وری دارند.

در تحقیقات مشابهی که انجام شده است 97 درصد کسانی که نمی‌توانند ارتباطات مؤثری با دیگران برقرار کنند و دچار ضعف در مهارت‌های کلامی هستند و از فن بیان خوبی برخوردار نیستند و همین طور 83 درصد از کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها به علت برخوردار نبودن از مهارت‌های کلامی مناسب باعث شدند که اثرات بدی بر روی فروش، سودآوری و بهره شرکت بگذارند.

ممکن است شما نیز در محیط کار مشاهده کرده‌اید که افرادی که از فن بیان خوبی برخوردار نیستند سبب به وجود آمدن سوءبرداشت در ارتباطات خود با دیگران شده‌اند.

بنابراین مهارت‌های کلامی برای موفقیت در تمامی ارتباطات از جمله زمینه‌های شغلی، اجتماعی و همچنین شخصی هر فرد بسیار بااهمیت است.

بنابراین می‌توان با پرورش و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی مانند مهارت کلامی، بیشتر از تصور خود عملکرد بهتری داشته باشیم. و این چنین می‌توانیم روابط خوبی با شریک، کارمندان، رئیس، مشتریان و همکاران خود داشته باشیم.

این روابط محکم در درون و بیرون سازمان سبب می‌شود که سازمان به سود و بهره‌وری دلخواه خود برسد که علاوه بر شرکت برای کارکنان آن نیز بسیار خوب خواهد بود. 

 

  • نمایش : ۷۸۹
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی