هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

تأثیر تن صدا بر جذابیت افراد

 

آیا شما نیز با کسانی برخورد کرده‌اید که هنگام صحبت کردن دارای صدای بسیار بلند و فریاد مانند باشند؟ در مورد کسانی که صدای گرم دلنشینی دارند چطور؟

شما بیشتر مایلید به سخنان کدام یک از این افراد گوش دهید؟ یا اینکه خودتان دوست دارید جزء کدوم افراد باشید؟ مسلماً جواب شما برای هر دو سوال، مورد دوم خواهد بود.

تن صدای شما تأثیر بسزایی در انتقال مطالب و پیام صحبت‌های شما دارد. تن صدا می‌تواند 38 درصد پیام شما را برساند. باقیمانده منظورتان را نیز می‌توانید با زبان بدن و انتخاب درست کلمات به طرف مقابل‌تان انتقال دهید.

جذاب و گیرا صحبت کنید نه خسته‌کننده

برای آن که بتوانید با سخنان خود، توجه طرف مقابل‌تان را جلب کنید و همچنین بتوانید او را متقاعد کنید، باید دارای صدای جذاب و گیرا باشید. به عبارت دیگر باید مانند قصه‌گوها صحبت کنید. در مورد هر چیزی از آب‌وهوا گرفته تا وضعیت بورس و سهام بسیار جاندار و خوش آب و رنگ حرف بزنید. بنابراین برای جذاب حرف زدن نباید یکنواخت یا خسته‌کننده و ملال‌آور صحبت کنید. پس نباید یک دستگاه ضبط سخنگو باشید باید یک قصه‌گوی خوبی باشید.

تن صدای خود را پایین بیاورد.

زمانی که می‌خواهید با کسی گرم و صمیمی صحبت کنید و رفتار دوستانه و با محبتی داشته با او داشته باشید بهتر است در استفاده از صداهای بم تر، تن صدای خود را پایین تر بیاورید. همچنین زمانی که در حال بحث با طرف مقابلتان هستند یا می خواهید با صبحت هایتان اثبات کنید که بسیار مشتاق و دقیق هستید باید با تن صدای کمتر از متوسط حرف بزنید.

علاوه بر این، صحبت کردن سریع و تند نمی‌تواند احساسات دوستانه و مهربانانه شما را به طرف مقابل تان انتقال دهد. اگر دقت کرده باشید شما نیز هنگامی که میخواهید احساسات خود را بهتر نشان دهید آرام تر و شمرده تر صحبت می کنید.

جمله زیر را یک بار سریع و بار دیگر آرام تکرار کنید: «من بسیار نگران حال تو هستم، تو برای من خیلی باارزش هستی.» اکنون متوجه ‌شدید که چه نوع حرف زدن می‌تواند نشان دهنده صمیمی بودن شما باشد.

از سرعت‌های مختلف صدایتان استفاده کنید

با توجه به چیزی که می خواهید بگویید و حسی که میخواهید انتقال دهید باید سرعت صحبت کردن تان را تغییر دهید و نباید صححبتتان دارای سرعت یکنواختی باشد. اگر از صدای بم تر استفاده کنید، صحبت شما قدرت و نیرومندتر احساس می‌شود ولی اگر صداهای زیرتری به کار ببرید نشان دهنده ضعیف بودن صحبتتان خواهد بود.

 

با تغییر صدایتان آینده شغلی جدیدی برای خودتان رقم بزنید

ممکن است بگویید تغییر صدا به کار شما نمی آید و برایتان مفید نخواهد بود. ولی بهتر است این داستان را بشنوید. یکی از بازیکنان سرشناس فوتبال که فوتبالیست بسیار خوبی بود و در زمین مسابقه خیلی خوب می درخشید صدای خوبی نداشت و تن صدای او بسیار زیر بود. اما او با تمرین بسیار زیاد توانست که با استفاده از روش های جدید صدای خود را عوض کند. رفته رفته صدای خود را بم تر کرد و این تغییر صدا باعث شد زندگی اش نیز عوض شود. او بعد از خداحافظی از فوتبال، به یک تحلیل گر ورزشی بسیار موفق در تلوزیون تبدیل شد.

تن صدای مطلوب خود را بیابید

برای این اینکار می توانید یک بخش از یک مقاله جذاب و یا کتابی که دوست دارید را انتخاب کنید سعی کنید متنی انتخابی تان طوری باشد که بتوانید به آسانی آن را بخوانید؛ گام بعدی این است که متن انتخابی تان را به آرامی بخوانید و همزمان با آن صدای خود را ضبط کنید. به تدریج تن صدای خود را به سمتی تغییر دهید که صدای گرم و دلنشینی تری باشد. لازم نیست که حنجره تان را اذیت کنید بلکه باید به طور طبیعی تن صدایتان را تغییر دهید به طوری فشاری روی حنجره تان تحمیل نشود. چندین بار این تمرین را انجام دهید تا به صدای مطلوب خود دست یابید. گام بعدی که باید انجام دهید این است که صدای خود را بارها گوش کنید تا این صدای مطلوب جدیدتان در ذهن ناخودآگاه تان قرار بگیرد. به مرور خواهید دید که گفت و گوهای روزمره تان را با این تن صدای جدید انجام می دهید.

برای آن که شخصی با جذبه و با شخصیت به نظر برسید سعی کنید که از صدای بم‌تری استفاده کنید. صدای بم، صدای شما گرم، دلنشین و پخته تر نشان می‌دهد.

  • نمایش : ۹۷۵
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی