هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

چگونه در جمع دوستانه صحبت کنید؟

ممکن است شما نیز جزء آن افرادی باشید که هنگام صحبت کردن تکی با کسی خیلی خوب ارتباط برقرار می‌کنید ولی در جمع نمی‌دانید چگونه صحبت کنید. 

در مهارت‌های مورد نیاز برای یک گفت‌وگو درباره مهارت‌های مختلف صحبت کردیم. در این مقاله به روش به کاربردن این مهارنها می‌پردازیم

پس برای این که بتوانید در جمع‌های مختلف مخصوصاً گروه دوستان به خوبی صحبت کنید باید نکات زیر را خوب تمرین کنید و در گفت‌وگوهایتان رعایت کنید.

1. قبل از شروع صحبت کردن در جمع آمادگی‌های لازم را بدست بیاورید

بدست آوردن آمادگی‌های مورد نیاز قبل از شروع صحبت در جمع یکی از موارد مهم حتی برای افراد ماهر می‌باشد. باید موضوع‌هایی که احتمال دارد در مورد آن صحبت شود را حدس بزنید و نسبت به موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید.

2. اگر متوجه موضوع نشدید در مورد آن بپرسید

اگر متوجه صحبت‌های طرف مقابل‌تان نشدید و یا تن صدای او خیلی پایین بود بهتر است از او بپرسید که درباره چه چیزی صحبت می‌کند و یا این که بخواهید دوباره صحبت‌های خود را تکرار کند.

پس به جای اینکه پاسخ‌های اشتباه و غیرمرتبط بدهید و یا بدون متوجه شدن صحبت‌های طرف مقابل حرف‌های او را تایید کنید شایسته است که نسبت به موضوع آگاهی پیدا کنید.

همچنین اگر دوستانتان از اصلاحاتی استفاده کردند که شما نمی‌دانستید بهتر است که از آن‌ها بخواهید که در مورد آن توضیح دهند.

3. به صحبت‌ها و نظرات طرف مقابل‌تان خوب گوش دهید

آشنا شدن با اشخاص جدید و یادگیری از آن‌ها از مزایای بودن در جمع است. برای آن که بتوانید از این موضوع استفاده کنید باید به خوبی به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید. اگر فقط شما صحبت کنید و به صحبت‌های طرف مقابل‌تان گوش ندهید نمی‌توانید چیزهای جدید را بشنوید و یاد بگیرید. بنابراین باید شنونده خوبی باشید و به صحبت‌ها و نظرات طرف مقابل‌تان خوب گوش دهید.

4. از مطرح کردن ایده‌هایتان نترسید

در صحبت‌های جمعی نظر همه افراد دارای اهمیت است. پس نباید ترس این را داشته باشید که شاید کسی به صحبت‌های شما گوش نکند و یا این که با حرف‌های شما مخالفت شود.

اگر جزء افراد خجالتی هستید با جلب نظر سر دسته گروه می‌توانید برای مطرح کردن ایده‌هایتان فرصت و زمان بیشتری کسب کنید.

5. سوال پرسیدن را فراموش نکنید

سوال پرسیدن علاوه بر حس قدرت داشتن باعث می‌شود صحبت در جمع را به گونه ای پیش ببرید که به آن موضوع مسلط هستید. برای این کار باید قبل شروع گفت‌وگو خودتان را آماده کنید.

6. از گفته‌هایتان با سند و مدرک دفاع کنید

اگر در مورد موضوعی در جمع دوستان و یا کلاس بحث می‌کنید بهتر است با سند و مدرک از صحبت‌هایتان دفاع کنید. مثلا هنگام بیان آماری منبع را ذکر کنید یا اگر سخن شخصی را بیان می‌کنید بهتر است نام شخص را هم بگویید، اگر براساس تجربه‌تان از آن دفاع می‌کنید این را نیز مطرح کنید. در هر صورت بهتر است با علت از موضوع مورد نظر دفاع کنید.

7. هنگام مخالفت با موضوعی رو موضوع تمرکز کنید نه افراد

هنگامی که در مورد موضوعی بحث می‌کنید و شما با آن مخالف هستید ممکن است به اشخاص موافق آن حمله کنید. برای اینکه جوّ گفت‌و‌گو همچنان خوب باشد اگر با موضوعی مخالف بودید به جای آن که به آن فرد حمله کنید روی موضوع بحث و گفت‌وگو کنید. عمل به این نکته بسیار دارای اهمیت است. با مدنظر قرار دادن آن می‌توان فضا خوبی در جمع برقرار کرد.

8. روی پیام تمرکز کنید نه احساسات

ممکن هنگام صحبت در جمع حواس‌تان پرت شود و رشته کلام را گم کنید حتی ممکن است اعتماد بنفس‌تان را نیز از دست بدهید و نتوانید منظورتان را برسانید. پس برای اینکه بتوانید پیام‌تان را به خوبی انتقال دهید باید بر روی محتوای پیام تمرکز کنید نه به حسی که دارید. تکیه بر احساسات مانند شادی و خشم باعث می‌شود پیام ساده‌تر بیان شود.

9. حس شوخ طبعی داشته باشید

داشتن حس شوخ طبعی باعث می‌شود که توجه جمع را به خود جلب کنید. بهتر است بدانید که شوخ طبعی جزء مهارت‌های اکتسابی است نه ذاتی. برای یادگیری حس شوخ طبعی، می‌توانید چند نفررا که نوع شوخی آن‌ها را دوست دارید انتخاب کنید و حرف‌ها و حرکات آن‌ها را تکرار کنید. در ادامه شما می‌توانید که سبک خاص خودتان  را برای شوخ طبعی داشته باشید.

  • نمایش : ۱۰۰۴
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی