هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

تند صحبت کردن

در این قسمت می‌خواهیم مشکلات تند صحبت کردن را بیان کنیم. شاید تا به حال مجبور شدیم به کسی که با سرعت صحبت می‌کند گوش کنیم. هنگامی که فرد تند صحبت می‌کند ممکن است خسته کننده و عصبی کننده به نظر برسد و یا حتی برای طرف مقابل بی ادبانه نیز باشد. به همین دلیل تند صحبت کردن اشتباهی است که بسیاری از سخنرانان مرتکب آن می‌شوند. دلایل متفاوتی برای تمایل فرد برای تند صحبت کردن وجود دارد و نیز اقداماتی هم در جهت کاهش سرعت در تند صحبت کردن وجود دارد که در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مقاله مرتبط:  تأثیر تن صدا بر جذابیت افراد

علل تند صحبت کردن

ابتدا باید با دلایل تند صحبت کردن آشنا شویم و بدانیم که چرا تند صحبت می‌کنیم که در بیشتر مواقع خودمان نیز متوجه تند صحبت کردن نمی‌شویم. از دلایل تند صحبت کردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم درک موضوع

داشتن درک کافی از موضوع بسیار ضروری است. اگر هدفتان این باشد که سعی کنید شنوندگان خود را با محاصره اطلاعاتی احاطه کنید و یا اینکه به نوعی بخواهید برتری فکری خود را نشان دهید دچار تند صحبت کردن می‌شوید که چون در ارائه مطلب دچار عجله هستید بعید است کسی تحت تاثیر قرار بگیرد.

عدم داشتن تنفس کافی

نداشتن تنفس کافی یک وضعیت جسمی واقعی است که بدلیل استرس ایجاد می‌شود. استرس باعث تنفس کم عمق و کنترل نشده می‌شود و فشار بیش از حد هوا در ابتدای جمله باعث افزایش سرعت در صحبت کردن فرد خواهد شد.

عدم آمادگی

عدم آمادگی در سخنرانی و یا مکالمه باعث می‌شود برای اینکه احساس عقب ماندن نکنیم تند صحیت کنیم. ولی توجه داشته باشید که هرگز با تند صحبت کردن نمی‌توانید به آغاز گفت‌گو برگشت.

با یک لحن صحبت کردن

اگر در حین گفت‌وگو دائماً از یک لحن استفاده کنیم یا به عبارتی یکنواخت صحبت کنیم، برای آنکه گفت‌وگو را جذاب کنیم سرعت حرف زدنمان را افزایش می‌دهیم و چون زیر و بم صدا دچار مشکل می‌شود باز هم مجبور به تند صحبت کردن می‌شویم و این چرخه مدام ادامه پیدا می‌کند.

اضطراب بیش از حد

آخرین دلیل برای تند صحبت کردن داشتن اضطراب بیش از حد است. اضطراب از ارائه سخنرانی یا یک مکالمه دلهره آور با یک نفر باعث افزایش سرعت در صحبت کردن می‌شود. هنگامی که این پروسه شروع شود کنترل کردن آن سخت خواهد شد.

اقدامات مورد نیاز برای صحبت با صدای مناسب

 

درست نفس کشیدن

ابتدا باید از تنفس مناسب خود آگاهی داشته باشیم. این کار باعث می‌شود بتوانیم استرس خود را کنترل کنیم و بر روی صحبت کردن ما تاثیر مثبت خواهد گذاشت. قبل از بیان هر جمله تنفسی عمیق داشته باشیم و از نفس کشیدن به عنوان یک ابزار تنظیم کننده استفاده کنیم. نفس کسیدن باعث می‌شود احساس مطمئن تری داشته باشیم و سوخت صوتی لازم را برای ما فراهم خواهد کرد.

حمایت درست از نفش کشیدن

هنگامی که به صورت مناسب نفس بکشیم این پشتیبانی مناسب نفس باعث کشف تنوع لحن مانند زیر و بمی صدا، جایگذاری و لحن بیان ما می‌شود. تقلید از تبلیغات تلویزیون و بازیگران فیلم و سریال ما را در این کار کمک فراوانی خواهدکرد تا یکنواختی لحن ما از بین برود.

ایجاد آمادگی

زمانی که میخواهیم با طرف مقابل حرف بزنیم دو سه جمله اول را آماده کنیم و این جملات را با صدای بلند و با سرعت عادی انتقال دهیم. آماده بودن تاثیر به سزایی در کاهش سرعت در صحبت کردن دارد.

زمانی برای شنیدن بدهیم

و در نهایت باید شنونده خود فرصت گوش دادن دهیم. هنگامی که با سرعت مناسب با شنونده خود صحبت می‌کنیم اجازه شکل گیری یک ارتباط دو طرفه را می‌دهیم و باعث می‌شود شنونده از این صحبت کردن لذت کافی را ببرد.

 

  • نمایش : ۹۴۱
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی