هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

دلیل اشتباهات لپی چیست و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟

آیا می‌دانید چه رابطه‌ای بین اشتباهات لپی و نیت پنهانی افراد وجود دارد؟ اشتباهات لپی به استفاده اشتباه و نادرست کلمات حین صحبت گفته می‌شود که حتی ممکن است باعث ناتمام ماندن صحبت شخص نیز شود. برداشت دیگران از این اشتباهات عموماً این است که این موارد اشتباهات غیرعمدی بوده و در اثر عدم حواس‌پرتی فرد رخ می‌دهد. اما در اصل قسمتی از این اشتباهات مربوط به نیت‌های پنهانی و مغلوب شده افراد می‌باشد. این اشتباهات رابطه مستقیمی با نیت‌های پنهانی، اهداف و افکار درونی و یا حتی نیازها و احساسات هر شخصی دارد.

 

مقاله آموزش تلفظ کلمات فارسی به صورت درست را نیز بخوانید.

 

اشتباهات لپی نشان‌دهنده چیست؟

اشتباهات لپی به اشتباهاتی غیرارادی گفتاری اشاره دارد که در حین گفت‌وگو اتفاق می‌افتد و باعث مشخص شدن اهداف و نیت‌های درونی شما می‌شود. اگر این اشتباهات لفظی زیاد تکرار کنید موجب می شود که شما اعتماد به نفستان را از دست دهید. در واقع این اشتباهات می‌تواند به آسانی افکار پنهانی شما را برای دیگران آشکار کند.

اشتباهات لپی شامل اشتباهات گفتاری ساده‌ای همچون به خاطر نیاوردن اسامی، اشتباهات لفظی و زبانی و بازه‌ی گسترده‌ای از اشتباهات دیگر است که در بین گفتار و رفتار فرد رخ می‌دهد. همچنین این اشتباهات با مشکلات گفتاری و لکنت زبانی متفاوت هستند.  

رابطه بین نیت‌های پنهان و اشتباهات لپی چیست؟

از جمله نخستین کسانی که اشتباهات لپی را مورد بررسی قرار داده‌اند می‌توان به فروید پدر علم روانشناسی اشاره کرد. او در تحقیقات خود متوجه شد که هر فردی با توجه به مقاصد پنهانی و یا مغلوب شده‌اش از خود ریتم مشخصی از اشتباهات لفظی را نشان می دهد. در ادامه تحقیقات خود دریافت که نیروی ناآگاه درون افراد باعث تحت تأثیر قرار دادن رفتارهای آن‌ها می‌شود. سپس در بررسی‌های بیشتر به این قضیه پی برد که منشاء اکثر رفتارها در ضمیر ناخوآگاه هر فرد ایجاد می‌شود به طوری که خود فرد نیز تا حدود زیادی از علت و نیت رفتار خود بی‌خبر است.

برای شما نیز پیش آمده است که برای انجام کاری تصمیم گرفته‌اید و حتی ممکن است برای آن برنامه‌ریزی‌هایی هم انجام داده‌ باشید ولی هنگامی که زمان انجام آن رسیده بود آن را فراموش کرده‎اید. این اتفاقات به دلایلی همچون خستگی، حواس‎‌پرتی و هیجان زیاد ممکن است رخ دهد. این موارد به موضوع ناخودآگاه اشاره دارند.

فروید بر این باور است که هر کدام از اشتباهات رخ داده دلیلی دارند و حتی ممکن است دلایل برخی از این اشتباهات که مشخص نمی‌شوند مربوط به ضمیرناخودآگاه فرد هستند که باید پنهان می‌ماندند ولی به نحوی آشکار شده‌اند. پس این اشتباهات اتفاقی رخ نمی‌دهند و رفتار ذهنی به وجود آمده از انجام چندین قصد و نیت متفاوت هستند.

تأثیرات اشتباهات لپی

اگر اشتباهات لپی خیلی تکرار شود بر ارتباط کلامی او تأثیر منفی خواهد گذاشت و منجر به از بین رفتن و یا کاهش ارتباطش با دیگران می‌شود. همچنین ممکن است این اشتباهات توسط دیگران به سخره و خنده گرفته شود. حتی ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس فرد برای گفت‌وگو با دیگران شود.

اگر کودکی به خاطر اشتباهات لپی‌اش مورد مسخره و خنده قرار گیرد، کودک نسبت به آن حساس می‌شود حتی ممکن است باعث لکنت زبان او و محروم ماندنش از ارتباط کلامی مفید نیز ‌شود. این امر باعث تمسخر و آزار و اذیتش توسط دیگر بچه‌ها در مدرسه ‌می‌شود. بنابراین اگر کودکی تپق زد و جملاتش را ناقص گفت جملات او را تکمیل نکنید فرصت دهید خود کودک این کار را انجام دهد.

چگونه می‌توان به ناخودآگاه خود دست یافت؟

اطلاع یافتن از این که ضمیر ناخودآگاه هر فردی چیست کار بسیار دشواری است و در حوزه تخصصی روانکاوان قرار دارد. آن‌ها از روش‌های مختلفی مانند یادآوری‌های آزاد، تعبیر رویاها، لغرش‌های لفظی و همچنین خاطرات خصوصی و خانوادگی‌ هر شخص استفاده می‌کنند. روانکاوان با توجه به این روش‌ها و آگاهی از زمینه‌های ژنتیکی و محیطی که فرد در آن قرار دارد در چندین جلسه طولانی می‌توانند از ضمیر ناخودآگاه فرد آگاهی یابند. با وجود این در سال‌های اخیر روش‌هایی مانند روانکاوی‌های کوتاه مدت نیز پدیدار شده‌اند. هنگامی که روانکاوی فرد به اتمام رسید او به یک دید و بینش دنیانگری جدید دست پیدا خواهد کرد.

چگونه می‌توان اشتباهات لپی را کاهش داد؟

اشتباهات لپی و لفظی که فرد مرتکب می‌شود بر مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی او تأثیر منفی می‌گذارد. ممکن است این اشتباهات منجر به سوء استفاده دیگران نیز شود و از آن به عنوان یک ابزار برای تخریب جلوه فرد در اجتماع به کار برده شود. البته برخی از افراد نیز ممکن است از این اشتباهات در پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. کسانی مثل بازاریاب‌ها با کمک این اشتباهات می‌توانند به اطلاعات زیادی در جهت افزایش فروش خود دست یابند. کمتر کردن اشتباهات لفظی و لپی می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با توجه به چند نکته زیر این نوع از اشتباهات را در گفت‌وگوهای خود به حداقل برسانید.

1. قبل از شروع گفت‌وگو تعیین کنید که چه نیت‌ و هدفی از ارتباط با دیگران دارید.

2. در مورد تصمیمات خود خوب فکر کنید و برای انجام آن‌ها از خود مطمئن شوید.

3. اگر بتوانید هیجانات خود را کنترل کنید و با آرامش رفتار کنید اشتباهات لپی شما نیز کاهش می‌یابد.

4. برای کم کردن لغزش‌های گفتاری می‌توان از روان درمانی روانکاوی و شناختی-رفتاری استفاده کرد.

در ادامه مطالب به بررسی چند نمونه از سؤالات رایج می‌پردازیم:

دلیل این که تپق می‌زنیم چیست؟

از دلایل اصلی که باعث تپق زدن در حین گفت‌وگو می‌شود این است که فرد قبل از شروع گفت‌وگو به اندازه کافی تمرین و تکرار نداشته است و یا ممکن است به گفتن برخی از کلمات مسلط نباشد. از دیگر دلایل می‌توان به استرس اشاره کرد. همچنین درگیری ذهنی و وجود عواملی که باعث عدم تمرکز فرد می‌شوند می‌توانند باعث به وجود آمدن اشتباهات لپی شوند.

چه کنیم که سوتی ندهیم؟

برای این کار لازم است اجزای بیانتان را تقویت کنید. هوش کلامی و مهارت‌های ذهنی خود را با تمرین افزایش دهید. بعد از تپق زدن و اشتباه لپی در جمع استرس نگیرید. این امر چیز عجیبی نیست و می‌توانید آن را با طنز اصلاح کنید.

  • نمایش : ۱۱۶۴
  • B

    من هیچوقت خوب نتونستم مکالمه ادامه دار با کسی صحبت کنم تو خونه راحتم ولی وقتی مثلا تو کلاس هستم همه باهم حرف میزنن ولی هیچی به ذهنم نمیرسه سرصحبت رو باز کنم اگه هم اره زود تموم میشه خیلی موقعیتای خوب رو از دست میدم کلافه شدم دیگه خسته شدم هیچی این درد بی درمون درمان نمیکنه مغزم همیشه قفله قفله فقط بجز درس اگه کسی میدونه خواهشه بگه😭😭😭😭🙏🙏🙏

    دریا

    چرا وقتی رفتم سوپری گفتم ی ماست کوسیر موچیک بدین...😹😑

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی