هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

چگونه ترس از صحبت کردن در جمع را مدیریت کنیم؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید پس در تلاش برای رشد و پیشرفت خود هستید و می‌خواهید که ترس از سخنرانی در جمع را کنترل کنید تا یک ارائه بسیار عالی داشته باشید. صحبت کردن در جمع یک مهارت اکتسابی است پس می‌توان آن را با تمرین و تکرار بدست آورد. با کسب مهارت می‌توان بر ترس خود غلبه و بر آن مدیریت کرد. ترس از صحبت کردن یک اتفاق بسیار طبیعی است که برای همه افراد ممکن است رخ بدهد از افراد مبتدی گرفته تا سخنرانان حرفه‌ای. حتی افراد حرفه‌ای با وجود آن که بارهای در شرایط و در مقابل افراد مختلفی صحبت کرده‌اند ممکن است در یک موقعیت جدید دچار ترس و اضطراب شوند. بنابراین، ترس از سخنرانی چیزی که نیست که بشود آن را از بین برد ولی می‌توان با انجام تمرین‌های بسیار بر ترس خود غلبه کرد. هر چقدر مهارت‌های سخنرانی را بیشتر تمرین کنیم، بهتر می‌توانیم آن را کنترل و مدیریت کنیم. در ادامه مقاله به 3 حوزه مهمی که برای بدست آوردن این مهارت باید آن‌ها مدنظر قرار بدهیم می‌پردازیم. با استفاده از آن‌ها می‌توان بر ترس خود غلبه کرد و یا حتی می‌توان هر مهارتی را به مرور بدست آورد. این موارد عبارت است از:

1. مدل ذهنی مربوط به مهارت کنترل و مدیریت ترس از صحبت کردن در جمع

بدست آوردن یک مهارت به عقاید، اصول و ارزش‌هایی نیازمند است که به آن‌ها مدل ذهنی گفته می‌شود. برای این که با ترس صحبت کردن در جمع کنار بیاییم ابتدا باید قبول کنیم که ترس از صحبت کردن در جمع، یک ترس طبیعی است و برای همه افراد چه افراد مبتدی چه سخنرانان حرفه‌ای رخ می‌دهد. پذیرفتن این موضوع به ما کمک می‌کند که راحت‌تر با آن کنار بیاییم و بتوانیم تغییرات بیشتری در خود ایجاد کنید. همچنین قبول کردن خود از دیگر عوامل مهم مدل ذهنی می‌باشد. اگر خود واقعی‌مان باشیم لازم نیست که سختی زیادی به خودمان بدهیم و مطمئناً ترس و اضطراب‌مان نیز کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: چگونه در جمع دوستانه صحبت کنید؟

2. مدل رفتاری مربوط به مهارت کنترل و مدیریت ترس از صحبت کردن در جمع

کسب هر مهارتی همزمان هم به مدل ذهنی نیاز دارد هم به مدل رفتاری. تا اینجا پذیرفتیم که ترس از صحبت کردن در جمع یک امر طبیعی است و ما قادر به کنترل و غلبه بر آن هستیم. حال سوال این است که چگونه می‌توان آن را کنترل و مدیریت کرد؟ یکی از این کارها ایجاد آمادگی قبل از سخنرانی می‌باشد کاری که برخی از افراد حرفه‌ای در انجام آن کوتاهی می‌کنند. بنابراین تمرین یک امر مهم برای کاهش ترس و اضطراب است. بدون تمرین و حضور در صحنه نمی‌توان در انجام این کار موفق شد.

خارج شدن از محدود امن خود گام بسیار مهمی برای کسب این مهارت است. هر چه قدر بیشتر تمرین کنیم و خود را مجبور کنیم که این شرایط را بیشتر تجربه کنیم موفق‌تر خواهینم بود و بهتر می‌توانیم بر ترس خود غلبه کنیم. کاری که می‌توانیم انجام دهیماین است که در جمع‌های مختلف حضور پیدا کنیم و در آن‌ها صحبت کنیم.

ایجاد تصویرسازی مثبت نیز می‌تواند به انجام این‌ کار کمک می‌کند. مثبت فکر کنیم و افکار منفی که موانعی برای ما هستند را از خود دور کنیم.

حضور زودتر در جلسه سخنرانی و آشنا شدن با محیط و افراد حاضر نیز باعث کم شدن ترس ما از سخنرانی می‌شود.

3. حضور در محیط مناسب برای کسب مهارت کنترل و مدیریت ترس از صحبت کردن در جمع

گام بعدی حضور یافتن در محیط مناسب می‌باشد. برای این کار نیازمند محیط و شرایطی هستیم که بتوانیم در آن مهارت مورد نیاز خودمان را کسب کنیم. برای دستیابی به مهارت کنترل ترس، باید در جمع‌های مختلفی حضور پیدا کنیم و صحبت کنیم و مدام این عمل ار تمرین کنیم. خانواده، دوستان و همکاران می‌توانید برای انجام این کار به ما یاری برساندد و ما را ترغیب کنند.

به یاد داشته باشید که ترس از صحبت در جمع یک ترس همه‌گیری می‌باشد و برای غلبه و مدیریت ان نیازمند 3 عامل مدل ذهنی، مدل رفتاری و محیط مناسب هستیم.

  • نمایش : ۸۸۵
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی