هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

لرزش صدا هنگام سخنرانی

لرزش صدا در موقع سخنرانی یا صحبت در جلسه باعث کاهش میزان اثربخشی آن بر روی افراد و قدرت کلام می‌شود. هر کدام از ما با توجه جایگاه تحصیلی و اجتماعی‌مان ممکن است با چنین پیشامدی یعنی لرزش صدا هنگام سخنرانی روبه‌رو شده باشیم. ترس از این سخنرانی در شرایط ممکن است رخ دهد، مانند:

  • ترس یک محصل هنگام ارائه درسی
  • ترس یک سخنران در آغاز سخنرانی
  • ترس یک کارمند زمان آموزش دادن به همکاران خود
  • ترس یک مدیر در موقع گفت‌وگو برای گرفتن تسهیلات بانکی
  • ترس یک معلم در آغاز درس دادن

مواردی که بیان شد ممکن است برای ما هم در زمان ‌های مختلفی رخ دهد، پس فراموش نکنید که ما تنها نیستید. زمانی که سخنرانی می‌کنیم یا با شخص دیگری صحبت می‌کنیم ممکن است دچار لرزش صدا شویم و نتوانیم آن طور که انتظار داریم پیام‌مان را برسانیم. ترس از سخنرانی می‌تواند به صورت افزایش ضربان قلب، تعریق دست‌ها، از یاد بردن مطالب و لرزش صدا همراه باشد. به ندرت پیش می‌آید که کسی حداقل در ابتدای سخنرانی دچار لرزش صدا نشود. طی یک نظرسنجی در آمریکا، مردم آمریکا از سخنرانی بیشتر از مرگ می‌ترسند و ترس اولشان ترس از سخنرانی است. مواردی که در زیر آمده است می‌تواند به شما در کاهش ترس‌ و لرزش صدایتان کمک کند.

مطالعه بیشتر: کلمات با کلاس و لفظ قلم حرف زدن

کاستن ترس از سخنرانی

تمرین قبل از سخنرانی را فراموش نکنید، سعی کنید قبل از سخنرانی در مورد چیزهایی که قرار است صحبت کنید فکر کنید. همچنین بهتر است درمورد حضار نیز یک تصور ذهنی داشته باشید.

به چیزهای منفی مثل هول شدن و یا لرزش صدایتان فکر نکنید. زیرا فکر کردن به آن‌ها سخنرانی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد و اثر منفی خود را خواهد گذاشت.

همواره افکار مثبت و پر انرژی داشته باشید و به فکر کنید که شما ارائه خوبی انجام خواهید داد.

ارتباط با مخاطب نیز می‌تواند به شما کمک کند، اگر یک نفر هم از حضار به شما انرژی مثبت دهد تأثیر فراوانی بر روی شما خواهد گذاشت و احتمال دارد که ترس‌تان نیز تقریباً از بین رود.

شناخت مخاطبین و حاضرین جلسه

برای آن که روی حضار شناخت پیدا کنید لازم از قبل از سخنرانی چندین سوال بپرسید

 

بازه سنی افراد حاضر در چه رنجی قرار دارد؟

موقعیت و جایگاه اجتماعی و شغلی مخاطبین چگونه است؟

مخاطبین بیشتر خانم هستند یا آقا؟

سطح تحصیلات آن‌ها چگونه است؟

آیا مخاطبین در سخنرانی‌های مشابهی مانند سخنرانی شما حضور داشه؟ و چه تجربه‌هایی کسب کرده؟

آگاهی حضار از از موضوع ارائه شما تا حدی است؟

علت شرکت مخاطب در جلسه سخنرانی شما چیست؟ و چه موردی را می‌خواهد با حضور در سخنرانی شما رفع کند؟

پرسیدن چنین سوالاتی باعث می‌شود که انجام کار برای شما آسان شود.

آشنایی با مکان سخنرانی

اگر مکانی که قرار است در آن جا سخنرانی کنید را نمی‌شناسید بهتر چند ساعت قبل و یا حتی چند روز قبل از سخنرانی به آن جا بروید تا با مکان آشنا شوید. مثلاً ممکن است شما هنگام سخنرانی‌هایتان قدم می‌زنید در حالی که احتمال دارد مکان سخنرانی‌تان این امکان را نداشته باشد و شما از آن بی اطلاع باشید. بنابراین بهتر است زودتر در مکان سخنرانی حاضر شود تا مشکلات این چنینی را حل کنید.

بررسی تمام ابزارهای سخنرانی و اطمینان حاصل کردن از آن‌ها

ممکن است شما نیز مانند خیلی از افراد هنگام اولین حضور در مکانی دچار ترس و اضطراب شوید. بنابراین لازم است برای جلوگیری و کم کردن ترس و اضطراب‌تان پیش از سخنرانی با مکان یرگزاری سخنرانی‌تان آشنا شوید. پس شما پیش از سخنرانی به مکان سخنرانی بروید و تمامی موارد مانند میکروفن، نور، پروژکتور و ... را بررسی کنید. اگر شما از درست کار کردن این ابزارها اطمینان خاطر پیدا کنید باعث می‌شود ترس و اضطراب‌ شما هم در روز سخنرانی کاهش پیدا کند.

  • نمایش : ۸۰۲
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی