هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

شیوه‌های سوال پرسیدن درست

اگر شما می‌خواهید ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنید نیازمند مهارت‌های ارتباطی مناسب هستید. یکی از این مهارت‌ها، سوال پرسیدن است. سوال پرسیدن در بسیاری از زمینه‌ها همچون ازدواج و شغل بر زندگی شما تأثیر خواهد گذاشت. اگر نتوانید در هنگام ازدواج سوالاتتان را بپرسید و یا در استخدام شغلی سوالات خود را در مورد حقوق و مزایا از رئیستان نپرسید احتمال اینکه نتوانید در آینده به خواسته‌ها و اهداف‌تان برسید زیاد خواهد بود. بنابراین سعی کنید با یادگیری این مهارت‌ها وضعیت‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو هستید را تحت کنترل خود درآورید و از آن‌ها در جهت پیشبرد اهداف‌تان بهره ببرید.

مهارت های گفتگو ؛ آماده سازی مقدمات گفتگو

حال سوال پیش می‌آید که شیوه‌های سوال پرسیدن درست چیست؟ در ادامه مطالب به این شیوه‌ها پرداخته‌ایم.

سوال پرسیدن از روش های مناسب

برای داشتن یک ارتباط موفق با دیگران می‌توان از روشهای مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش‌ها در مورد نحوه‌ی سوال پرسیدن است. تکنیک سوال پرسیدن علاوه بر بهبود روابط فردی، باعث تقویت تفکر انتقادی در او نیز می‌شود. با استفاده از مواردی که در ادامه مطرح می‌شود می‌توان مهارت سوال پرسیدن را در خود بهبود بخشید که عبارت است از:

1. هنگام سوال پرسیدن به قدرت سکوت باور داشته باشید

یکی از تکنیکهای جالب برای پرسیدن سوال تکنیک سکوت است. به این صورت که قبل از این که بخواهید سوال خود را مطرح کنید حداقل 3 ثانیه تأمل داشته باشید زیرا این مکث باعث نشان دادن اهمیت سوال می‌شود. همچنین سعی کنید بعد از اتمام پرسش‌تان این 3 ثانیه را تکرار کنید. با این روش‌ها مخاطب احساس آرامش می‌کند و می‌تواند با فکری آسوده به سوالات شما پاسخ دهد.

2. تلاش کنید که شنونده خوبی باشید

برای آن که بتوانید در مخاطب‌تان حس خوبی را ایجاد کنید و باعث شوید که مخاطب با شما احساس راحتی کند و با آرامش به سوالات شما پاسخ دهد بایستی خودتان نیز مشتاق شنیدن پاسخ پرسش‌هایتان باشید. بنابراین برای اینکه ارتباط شما با شکست مواجه نشود لازم است توجه کافی به پاسخ‌هایی که مخاطب به شما می‌دهد داشته باشید. به عبارت دیگر باید یک شنونده خوبی باشید. استفاده از زبان بدن مناسب، تماس چشمی مؤثر و همچنین تایید کردن وقت و بی‌وقت با تکان دادن سر می‌تواند پیام‌های شما را به مخاطب انتقال دهد و به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

3. سوالات را به صورت باز پاسخ مطرح کنید

در حالت کلی دو روش برای طرح سوال وجود دارد. روش اول سوال‌های بسته پاسخ هستند. این نوع سوال‌ها دارای جواب‌هایی از قبل آماده می‌باشند. هنگام پرسیدن چنین سوالاتی مخاطب مجبور به انتخاب از بین جواب‌های موجود می‌باشد. از جمله این سوالات می‌توان به سوالاتی اشاره کرد که جواب آن‌ها بله و خیر می‌باشد. مطرح کردن این سوالات باعث کوتاه شدن گفت‌وگو می‌شود به طوری که ادامه دادن آن با مشکل دچار می‌شود. روش دوم مطرح کردن سوال، سوال‌های باز پاسخ هستند. در جواب دادن به این سوالات مخاطب دستی باز دارد و می‌تواند مطابق میل خود جواب سوالات را بدهد. طرح این نوع سوالات باعث طولانی‌تر شدن گفت‌وگو می‌شود و ارتباط میان دو طرف مؤثرتر خواهد بود. یک نمونه از سوالات بسته پاسخ و باز پاسخ در زیر آمده است:

سوال بسته پاسخ: «درباره وضع پیش‌آمده نظر مثبتی داری؟» جواب این سوال با دادن بله یا خیر تمام می‌شود.

سوال باز پاسخ: «نظرت درباره وضع پیش‌آمده چیست؟» در جواب این سوال مخاطب می‌تواند پاسخ به سوال را گسترده داده و باعث طولانی‌تر شدن گفت‌وگو شود.

بنابراین سعی کنید سوالات کلی‌تری را مطرح کنید و سوالات را به صورت باز پاسخ بپرسید تا باعث تقویت روابط‌‌تان شود.

4. سوالاتی را در جهت از بین بردن ابهامات‌تان بپرسید

با توجه به این که همه افراد دارای درک و برداشت یکسانی نیستند، بنابراین ممکن است در روابط بین فردی سوءتفاهم‌هایی پیش آید. برای این که از این مشکلات پیشگیری کنید، باید در مواقعی که در مورد چیزی مطمئن نبودید و شک داشتید و یا از قصد و هدف مخاطب‌تان آگاهی نداشتید سوالاتی را در جهت از بین بردن شک‌تان بپرسید. می‌توان از جملاتی همچون «منظورتان در مورد حرفی که گفتید چیست؟» یا «ممنون می‌شوم دوباره گفته‌های خودتان را واضح‌تر تکرار کنید» برای از بین بردن این ابهامات و اختلافات احتمالی استفاده کرد.  

  • نمایش : ۸۲۲
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی