هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

روش‌های ترک بد دهانی کدام‌ها هستند؟

بد دهانی از عادت‌های زشتی است که متاسفانه خیلی‌ها آن را انجام می‌دهند. ولی با این حال افراد کمی وجود دارند که مایلند آن را ترک کنند. معمولاً افرادی که حاضر به ترک این عادت زشت خود نیستند بر این باورند که بد دهانی جزئی از شخصیت آن‌ها می‌باشد و لزومی ندارد که از انجام آن دست بکشند. دلخوری، بحث و دعوا و همچنین پرخاش‌های بی‌مورد از تأثیرات بد دهانی است. علت عمده بد دهانی افراد در گفت‌وگوهایشان مربوط به پایه‌های تخریب شده درونی افراد می‌باشد که نیاز به درمان دارند. در ادامه به دلایل و عوامل بد دهانی پرداخته‌ایم و افرادی که بیشتر گرفتار این عادت می‌شوند را معرفی می‌کنیم و درنهایت راه‌حل‌هایی برای ترک بد دهانی را مطرح می‌کنیم.

دلایل بد دهانی

یکی از روش‌های سریع برای بیان خشم و مقصود خود در یک محیط، فحاشی است. اکثر بد دهانی‌ها ابتدا داخل جمع‌ها و گروه‌ها به وجود می‌آید و به تدریج در زمان‌های دیگر نیز ادامه‌ می‌یابد. اصلی‌ترین دلایل بددهانی می‌تواند یک یا چند مورد از موارد زیر می‌باشد:

1.  احساس درد مانند ضربه دیدن بدن

2.  پی بردن به وجود خطر مانند رانندگی خطرناک راننده

3. برای بیان خشم و کم کردن اضطراب

4. نشان همبستگی و دوستی در جمع‌های که این عادت در ان رواج دارد.

5. بد دهانی با توجه به عادت فرد

6. برای خنده و مزاح

7. کوچک کردن و اهانت به دیگران برای بیان عقیده خود

8. برای تظاهر و خودستایی

9. پنهان کردن ترس و آشوب خود 

چه کسانی بد دهانی می‌کنند؟

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، و یا به درستی و در محیط اجتماعی سالمی تربیت نیافته‌اند و همچنین کسانی که احساس کوچکی می‌کند برای موارد ذکر شده در بالا اکثراً بد دهانی و فحش دادن را به‌ کار می‌برند. دلیل بد دهانی این نیست که طرف با ادب حرف زدن را بلد نیست، بلکه دلیل آن وجود دیدگاه منفی در افراد برای مؤدبانه صحبت کردن است. همچنین از آن به عنوان راهی برای دستیابی به اهداف و جایگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود. البته می‌توان با روش‌هایی مانند افزایش اعتماد به نفس برای ترک این عادت اقدام کرد.

بد دهانی چه اثراتی بر زندگی فرد دارد؟

بد دهانی کردن تأثیرات منفی بر زندگی فرد می‌گذارد به طوری که حتی ممکن است در طولانی مدت نیز اثرات آن از بین نرود. موارد زیر از تأثیرات بد دهانی کردن است:

  • زندگی خصوصی فرد مانند روابط خانوادگی، دوستانه و زناشویی با تهدید روبه‌رو می‌شود.
  • موقعیت اجتماعی فرد دچار مخاطره و از دید دیگران بی اعتبار می‌شود.
  • کسی حرف‌های شخص بد دهان را قبول نمی‌کند هر چند که درست باشد.
  • باعث تندخویی و بحث و جدال می‌شود.
  • شخص با بد دهانی شخصیت ضعیف و شکیبا و صبور نبودن خود را نشان می‌دهد.

بد دهانی یک عادت است پس می‌توان آن را ترک کرد!

همانطور که قبلاً بیان کردیم بد دهانی یک عادت است. تمامی عادت‌ها به مرور زمان یاد گرفته می‌شوند، بد دهانی هم همانند دیگر عادت‌ها به مرور یاد گرفته شده است، بنابراین می‌توان با تمرین و تکرار آن را ترک کرد. ممکن است این طور به نظر برسد که بد دهانی یک عادت ساده‌ای است اما دلایل آن می‌تواند بسیار پیچیده باشد که ریشه‌های شخصیتی و روانی دارد که با فحاشی کردن خود را بروز می‌دهند. با استفاده از این نشانه‌ها می‌توان دیگر مشکلات روحی شخص را حل کرد. بد دهانی عادت ناپسندی است که باید ترک شود وگرنه باعث مشکلات شدیدی در زندگی خصوصی و اجتماعی فرد می‌شود.

مقاله تأثیر تن صدا بر جذابیت افراد را نیز بخوانید.

روش‌هایی برای ترک کردن عادت بد دهانی

روش‌های مختلفی برای ترک کردن بد دهانی وجود دارد. از جمله:

1. گام اول گرفتن یک تصمیم قطعی برای تغییر در رفتار خود می‌باشد.

2. شناسایی موقعیت‌هایی که شما بیشتر در آن دچار بد دهانی می‌شوید و اجتناب از آن‌ها گام بعدی می‌باشد. مثلاً اگر شما در حین تماشای مسابقه ورزشی و رانندگی بد دهانی می‌کنید، برای این که فحاشی نکنید باید در کنار کسانی حضور داشته باشید که قادر نباشید بد دهانی کنید و مواقعی ک خواستید فحاشی کنید مچ دست خود را بگیرید.

3. ارتباط خود را با کسانی که شما را تشویق به فحاشی کردن می‌کنند را کاهش دهید. ممکن است بگویید این افراد دوستان صمیمی شما هستند ولی باید بدانید که صمیمی‌ترین دوست‌های شما هم می‌توانند باعث به وجود آمدن آسیب‌هایی به شما شوند.

4. یکی از راه‌های مفید تعیین کردن تنبیه و تشویق برای خودتان است. هنگامی که شما موفق شدید که بد دهانی نکنید خود را تشویق کنید ولی زمانی که نتوانستید خود را کنترل کنید خودتان را تنبیه کنید. نباید در عمل به قول‌تان کوتاهی کنید. کوتاهی حتی برای یک مورد نیز باعث می‌شود که روش تآثیر خود را از دست بدهد.

5. تأمل کردن قبل از صحبت کردن و کنترل کردن خشم از راه‌های تأثیرگذار برای ترک بد دهانی است به طوری که حتی اگر یک بار آن را انجام دهید تأثیر آن را خواهید دید.

6. تلاش کنید که توقعات متعادلی داشته باشید و در موقعیت‌های مختلف خودتان را وفق دهید. چرا که همه چیز را به عالی‌ترین صورت بخواهید امکان شکست شما بیشتر می‌شود که باعث عصبانیت و بد دهانی بیشتر شما می‌شود.

7. شوک دادن به خود نیز می‌تواند در این موارد کمک کننده باشد. مثلا کشی را دور مچ تان قرار دهید وهنگام بروز عصبانیت آن را بکشید.

  • نمایش : ۷۹۲
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی