هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

جذاب صحبت کردن

چگونگی صحبت کردن به صورت جذاب و گیرا

در این مقاله ما راهکار‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به کمک این راه‌کارها بتوانید جذاب صحبت کنید.

ابتدا باید یاد بگیریم چگونه جذاب صحبت کنیم تا دیگران هم به صحبت‌های ما گوش دهند. در اینجا سوالی که به ذهن ما می‌رسد این است که چرا دیگران باید به حرف‌های ما گوش دهند؟!

برای رسیدن به این هدف که دیگران به صحبت های ما گوش دهند باید در مسیر یک سخنرانی پویا و فعال قرار بگیریم تا صحبت‌های ما جذاب باشد. هنگامی که در این مسیر قرار گرفتیم می‌توانیم مخاطب خود را جذب کرده و آنها را از افکارشان منحرف کنیم و به وارد موضوع بحث کنیم و در نهایت یک گفت‌وگو جذابی را ارائه دهیم. در مورد اصول جذابیت در گفت و گو بخوانید.

چگونگی قرار دادن دیگران در یک گفت‌وگوی جذاب و گیرا

برای این کار ابتدا باید یاد بگیریم که چگونه دیگران را در مسیر گفتگوی جذاب خود قرار دهیم. هنگام سخنرانی یا یک گفت‌وگوی دو طرفه، باید طرف مقابل ما به صورت فعال در گفتگو حضور داشته باشد و به صحبت های ما گوش دهد.

برای اینکار باید به چند نکته اساسی دقت کرد تا بتوان در مسیر گفتگوی فعال و جذاب قرار گرفت.

1. علاقه به خود

اولین نکته علاقه داشتن به خود برای کسب اطلاعاتی است که برای ما سود داشته باشد که این امر سبب گوش دادن به صحبت های دیگران می شود و هر چقدر این سودمندی بیشتر باشد، صحبت‌های طرف مقابل برای ما جذاب‌تر خواهد بود و ما نیز در گفت‌وگو حضور فعالانه‌تری خواهیم داشت.

به همین دلیل اگر در یک جلسه کاری هستید و می خواهید نهایت توجه دیگران را به صحبت های خود جلب کنید و باعث ایجاد تحرک و توجه بالا در گفت‌وگو باشید باید بتوانید یک فایده خوب و اثر بخش برای آن‌ها در این گفت‌وگو ایجاد کنید.

زمانی که در مورد وضعیت یک شرکت خاص صحبت می‌کنید و می‌خواهید دیگران را تشویق به انجام دادن کاری کنید در ابتدای صحبت های خود، باید قبل از سود و منفعت خود از سود برای افراد و مدیران که در راستای اجرای آن طرح هستند صحبت کنید.

بیان کردن سود و منفعت برای مخاطب باعث جذاب تر شدن صحبت های شما برای فرد مقابل می شود. به همین دلیل در ابتدای صحبت آگاه کردن مخاطب از سود گوش دادن به صحبت های شما باعث بالاتر رفتن تمرکز مخاطب در گوش کردن می شود.

2. رسیدن به خواسته قدرت خود

نکته دوم در صحبت کردن برآوردن حس نیاز به قدرت در مخاطب است. زمانی که در روابط و بیان به حس نیاز به قدرت مخاطب خود احترام بگذارید می توانید انتظار حضوری فعال از مخاطب در گفت‌وگو داشته باشید.

"حس نیاز به قدرت" به معنی این است که در صحبت های خود، به این نکته توجه داشته باشیم که مخاطبان ما خواهان این هستند که به غرور آنها در گفت‌وگو احترام بگذاریم و آن‌ها را ارجمند بدانیم. این یک نیاز مشترک در تمامی افراد جهان است.

برای درک بهتر از "حس نیاز به قدرت" از یک مثال استفاده می کنیم.

تصور کنید یکی از افراد مجموعه شما بدون آگاهی شما کاری را انجام داده است که می توانست باعث نتایج منفی برای مجموعه شما شود.

هنگامی که به این فرد بگویید شما نباید بدون اجازه تصمیم به انجام این کار نمی‌کردید و در این حد نیستید که مستقل تصمیم بگیرید، شما غرور و حس نیاز به قدرت فرد را نابود کردید.

در حالت دوم شما می توانید به گونه ای با او صحبت کنید که حس نیاز به قدرت طرف مقابل را نیز برطرف کرده و رابطه خوب با او برقرار کنید. برای اینکار می‌توانید از جملات بهتری استفاده کنید. برای مثال : من مسرور هستم که شما حس مسئولیت پذیری زیادی دارید و این کار را انجام دادید، فقط هماهنگی و مشورت را با من هم انجام دهید تا در ادامه به مشکلی برنخوریم.

بنابراین باید در گفت‌وگو و صحبت کردن موقعیت و شخصیت طرف مقابل را هم مورد توجه قرار دهیم تا دچار بی‌احترامی به او نشویم.

 

الگو مناسب برای داشتن گفت‌وگو جذاب و تأثیرگذار:

داشتن یک الگوی مناسب برای صحبت کردن جذاب و اثر بخش ما را در این کار بسیار کمک خواهد کرد.

این الگوی مناسب را می توان در سه جمله زیر خلاصه کرد.

  • صحبتی که باعث ایجاد حس اطمینان در مخاطب می شود.
  • آگاه کردن طرف مقابل از عواقب کار مورد نظر(کار اشتباه).
  • و در نهایت بیان کردن کار درست با لحنی دوستانه و صمیمی.

این الگو در ایجاد یک رابطه بلند مدت می‌تواند مفید باشد و صحبت‌های شما را جذاب و تاثیرگذار کند.

  • نمایش : ۸۶۰
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی