در صحبت کردن و گفتوگو روشها و نکات روانشناختی وجود دارد که در جذب مخاطب و موفقیت در این امر تاثیر به سزایی دارد.
- در هنگام گفتوگو سعی کنید با مخاطب رابطه احساسی و متقابل عاطفی برقرار کنید. اگر در مورد ماجرای غمانگیزی صحبت میکند احساس همدردی کنید و اگر چیز جالب و خنده داری را تعریف میکند همراه او بخندید. برای اینکه که بتوانید با مخاطب خود ارتباط بهتری برقرار کنید سعی کنید نفس کشیدنتان با او یکی باشد.
- اگر نمیدانید در مورد چه چیزی حرف بزنید از طرف مقابل بخواهید در مورد خودش صحبت کند و به گفته های او بصورت فعال گوش کنید و از او سوالات روشن بپرسید و از علامت سر و دست برای تایید استفاده کنید.
- استفاده کردن از جمله سوالی " درست متوجه شدم که ... ؟" میتواند در هنگام مکالمه مفید باشد. چون موجب میشودکه طرف مقابل شما متوجه شود به صحبتهای او با دقت گوش میدهید و خودش را برآورد کند.
- خودتان را پادشاه یا ملکه و دیگران را در چشم خدمتکاران خود ببینید اما زیادهروی نکنید.
- بهتر است قبل شروع مراسم حضور پیدا کنید تا ضمن آشنایی با محیط و دیگران، جای مناسبی برای خود انتخاب کنید. اکثراً کسانی که دیرتر به مراسمی میرسند بیشتر جلب توجه میکنند.
- افکارتان را سر و سامان دهید و سپس شروع به سخنرانی کنید. اگر در هنگام سخنرانی اعتماد به نفس ندارید به خودتان بگویید "فکر می کنم من ..." و احساسات خود را بیان کنید. بیان همین جمله باعث میشود که خودتان را از بیرون در گفتوگو تصور کنید.
- اگر حس میکنید کسی میخواد از شما انتقاد کند بهتر است در کنار او بنشنید تا آرامتر شود.
- اگر در پشت میز نشسته اید از قرار دادن کتاب و یا چیز دیگری بین خود و طرف مقابل پرهیز کنید. اگر وسیلهای دارید که نمیدانید کجا قرار دهید بهتر است در دستتان نگه دارید.
- برای مهم نشان دادن حرف های خود، بگویید از استاد یا پدر و مادر خود شنیده اید.
- برای صحبت کردن با طرف مقابل اگر بحث و جدل باشد بهتر است در کنار فرد بنشینید تا جو آرام شود و هنگام معرفی به کسی در مقابل او قرار گیرید و لبخند بزنید. تماس چشمی در این کار به شما کمک خواهد کرد و حس خوبی را به طرف مقابل شما القا میکند.
- اگر طرف مقابل شما شوخی توهین آمیزی با شما کرد و یا حرف ناخوشایندی زد از او بخواهید که آن را تکرار کند و یا توضیح دهد . این عمل باعث می شود دیگر آن شوخی را با شما نکند و شوخی او خندهدار جلوه نکند و شخص از جمله خود احساس پشیمانی خواهد کرد.
- از جمله "به کمک نیاز دارم" استفاده کنید تا طرف مقابلتان احساس مفید بودن کند حتی اگر خواسته کوچکی مانند امانت گرفت مداد باشد.
- برای دست دادن بهتر است دستتان گرم باشید تا طرف مقابل شما احساس خوبی کند. در صورت سرد بودن دستهایتان قبل از دست دادن گرم کنید.
- اگر سوالات طرف مقابل تان از شما سوالات آزاردهنده بود، صحبت او را قطع کنید و سوال خودش را از خودش بپرسید. صحبتهای او را دوباره بگویید و موضوع را تغییر دهید تا باعث شود از پرسیدن چنین سوالاتی دست بکشد.
-
اگر کسی از شما درخواستی دارد و پیاپی تکرار میکند و شما نمیتوانید "نه" بگویید. از خود او این درخواست را بکنید و مدام تکرار کنید. مهارت نه گفتن را بیآموزید.
- اگر به مراسمی دعوت شدید و مطمئن نبودید که چقدر میخواهید در مهمانی حضور داشته باشید، به آنها بگویید که در مهمانی حضور پیدا خواهید کرد ولی چون تماس مهمی دارید نمیدانید که چقدر میتوانید بمانید.
-
برای متقاعد کردن کسی جملات «فکر میکنم که…» و «به نظر میرسد که…» را به کار نبرید.
- اگر از کسی ظرفی قرض گرفتید بهتر است هنگام پس دادن داخل آن را با شکلات یا آجیل پرکنید. این کار احساس خوبی در مخاطب ایجاد میکند.
- اگر در یاد سپردن اسامی مشکل دارید، بهتر از در ملاقات اول چند بار اسم او را تکرار کنید تا هم منجر به در یاد ماندن اسم او در ذهن شما شود و هم دید خوبی به او پیدا کنید.
- برای تاثیرگذاری بر مخاطب خود بهتر است حال خود را خوب کنید تا روی دیگران هم تاثیر متقابل گذاشته و خود شما هم از حال خوب آنها بهره ببرید. ایجاد حس شادی و نشاط در مخاطب باعث میشود همیشه ذهنیت خوبی از شما را به خاطر بسپارد و خاطره خوبی از شما در یاد داشته باشند.