هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

تمریناتی برای داشتن یک سخنرانی خوب

 

یکی از دغدغه‌هایی که خیلی از افراد با آن مواجه هستند، سخنرانی کردن است. حال چگونه باید سخنرانی را یاد بگیریم؟ چگونه مسلط به موضوع و بدون ترس و اضطراب سخنرانی خوبی داشته باشیم؟ چگونه می‌توان با سخنرانی خود دیگران را میخکوب کرد؟ سخنرانی یک مهارت است. بنابراین، مانند همه مهارت‌ها می‌توان آن را با تمرین و تکرار تقویت کرد. مهارت سخنرانی چیزی نیست که با خواندن و یادگیری تمرکز بدست بیاید. بلکه نیازمند تمرین فراوانی است. تا زمانی که خودتان تمرین نداشته باشید بهترین مطالب یادگیری سخنرانی نمی‌تواند کمک چندانی به شما کند. سخنرانی صحبت کردن در یک جمعی می‌باشد ولی ممکن است که شما یک جمعی نداشته باشید که در مقابل آن‌ها تمرین کنید. پس چاره کار چیست؟ ما در این مقاله مطرح می‌کنیم  چه تمرین‌هایی را می‌توانیم بدون حضور در جمع مورد نظر انجام دهیم.

1. تمرین جلوی آینه

از بهترین تمرین‌هایی می‌توان انجام داد، تمرین در مقابل آینه می‌باشد. برای این کار بهتر است لباس رسمی بپوشید تا فضای واقعی‌تری را تجربه کنید و از یک آینه قدی استفاده کنید که بتوانید نحوه ایستادن و تمام حرکات بدن خود را ببینید. در طول تمرین با تصویر خودتان تماس چشمی را برقرار کنید. به حالت‌های ایستادن، نحوه تکان دادت دست‌ها، حالت‌های صورت خود و ... خوب دقت کنید. تلاش کنید که همان حالت‌های سخنرانی جدی را به خود بگیرید. با این کار شما می‌توانید ایرادات خود را شناسایی کنید و آن‌ها را تصحیح کنید. علاوه بر این، این تمرین باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شما نیز می‌شود. 

 

2. ضبط کردن صدای خود

از راه‌های ساده ولی تأثیرگذار می‌توان به ضبط کردن صدا و گوش دادن آن اشاره کرد. با این کار شما می‌توانید بفهمید که چگونه ارائه می‌دهید و ایرادات خود را متوجه می‌شوید. بعد از تصحیح ایرادات دوباره صدا خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید و درصورت نیاز آن را دوباره تصحیح کنید. این کار را چندین بار انجام دهید.

3. ضبط فیلم از سخنرانی خود

از دوستان یا یکی اعضای خانواده خود بخواهید که فیلم سخنرانی شما را ضبط کنند. خودتان را داخل جمع مجسم کنید که در حال انجام سخنرانی خود هستید حالت‌های سخنرانی را بگیرید و شروع به صحبت کردن کنید. به مرور تغییرات مثبتی را در صحبت‌ها و رفتار خود خواهید دهید. بعد از اتمام ضبط کردن فیلم‌های خود را ببینید تا ایرادات احتمالی را شناسایی و رفع کنید. با استفاده از این تمرین و مقایسه فیلم‌ها و صداهای قبلی خود متوجه خواهید شد که چقدر تغییرات خوبی کرده‌اید. هر چقدر بیش‌تر تمرین کنید تغییرات مثبت شما افزایش خواهد یافت.

4. سخنرانی کردن در جمع‌های مختلف

تا می‌توانید از جمع‌های مختلفی برای تمرین سخنرانی خود استفاده کنید. جمع‌های دوستان، همکاران و خانواده و ... جمع‌های خوبی برای تمرین سخنرانی شما هستند. اگر در چندین بار اول سخنرانی خوبی نتوانستید ارائه دهید برای دفعات بعدی ایرادات و مشکلات سخنرانی خود را تصحیح کنید. برای آن که سخنرانی خود را تقویت کنید لازم است که تمرینات مستمری انجام دهید. همچنین تمرین و تکرار باعث بهبود زبان بدن، حالت چهره، تماس چشمی و ... در شما می‌شود. سخنرانی خوب و فن بیان عالی تنها با تمرین و تکرار مداوم به دست می‌آید.

  • نمایش : ۸۰۹
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی