هنر گفتگو

آموزش گفتگو ، خوب حرف زدن

آداب حرف زدن با تلفن

مثل هر ارتباط دیگری صحبت کردن با تلفن نیز آداب خاص خود را دارد ولی ممکن است از دانستن خیلی از آن‌ها غافل باشیم. این مقاله درمورد آداب حرف زدن با تلفن می‌باشد و به ما در داشتن یک مکالمه خوب کمک می‌کند. انجام این موارد هم باعث بهبود گفت‌وگویمان در پشت تلفن می‌شود و هم باعث می‌شود که شخصیت جذابی داشته باشیم.

 

مقاله به این دلایل قبل از حرف زدن حتما فکر کنید می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

1. در هنگام صحبت با تلفن هیچوقت فوت نکنید.

2. اگر پشت تلفن با شخص غریبه‌ای صحبت می‌کنید. یادتان نرود که ممکن زمانی تبدیل به دوست، همکار یا رئیس شما شود. بنابراین در حین مکالمه حواستان به حرف‌هایی که می‌زنید باشد.

3. هنگامی که تلفن را برمیدارید فقط با گفتن یک سلام خالی شروع نکنید، بهتر است مکالمه را با جملات پرانرزی و مثبتی مانند «سلام. روزتون بخیر» آغاز کنید.

4. از خوردن و آشامیدن چیزی پشت تلفن پرهیز کنید. حتی اگر آدامس در دهان دارید آن را نیز بیرون بیاورید تا طرف مقابل‌تان پشت تلفن احساس ناخوشایندی پیدا نکند. 

5. هنگام مکالمه با تلفن با لحن گیرا و روانی صحبت کنید. دیگران از روی تن صدایتان شما را قضاوت خواهند کرد. سپس سعی کنید نه پشت تلفن فریاد بزنید نه این که آرام و زیر لب حرف بزنید. 

6. تلاش کنید بسیار با ادب و با حواس جمعی به صبحت‌های طرف مقابل‌تان پشت تلفن گوش دهید و به چیزهایی که مدتی قبل برای شما اتفاق افتاده فکر نکنید و نگذارید که این مسائل بر روی مکالمه‌تان تأثیر بدی بگذارد.

7. بهتر است که موقع صحبت با تلفن ایستاده صحبت کنید و تکیه دهید و سرتان را خم نکنید. این کارها باعث می‌شود که برای مکالمه آمادگی و رغبت بیشتری حس کنید. با این که پشت تلفن صحبت می‌کنید و لبخندتان مشخص نیست ولی سعی کنید که لبخند بزنید چرا که تأثیرات مثبت خود را حتماً نشان خواهد داد.

8. تلاش کنید که طرف مقابل‌تان را پشت خط منتظر نگذارید و سریع‌تر به تلفن خود جواب دهید مخصوصاً در موارد شغلی دیر جواب دادن به طرف موجب ایجاد حس ناخوشایندی می‌شود که طرف مقابل‌تان تصور می‌کند شما به او اهمیت نمی‌دهید. البته برای دوستان و آشنایان ممکن است این حس ایجاد نشود چرا که آن‌ها روی شما شناخت دارند.

9. اگر زمانی نتوانستید به تلفن در همان لحظه پاسخ دهید بهتر است تماس شما بر روی پیغامگیر برود. سعی کنید در این موقعیت‌ها گوشی را برندارید تا این که بردارید و بگویید «الان مشغول هستم». استفاده از جملات این چنینی «دستم بند است، الان نمی‌توانم صحبت کنم» باعث می‌شود که طرف مقابل‌تان تصور کند که شما مغرور و خودخواه هستید.

10. سعی کنید جمله‌ای که برای پیغامگیر تلفن‌تان استفاده می‌کنید واضح و گویا باشد. بهتر است در پیغامگیر بیان کنید که به زودی با شما تماس خواهم گرفت.

11. ایستادن هنگام صحبت باعث می‌شود که شما به مکالمه مسلط‌‌تر باشید.

12. سعی کنید با گوش راست به تلفن گوش دهید چرا که گوش را به نمیکره چپ که مربوط به منطق است متصبل است.

13. برای موارد کاری به منزل کسی زنگ نزنید مگر در حالت بسیار ضروری. اگر مجبور شدید که به منزل کسی زنگ بزنید در ابتدا از همسر و خانواده آن شخص بابت مزاحمت‌تان با تمام وجود عذرخواهی کنید.

14. سعی کنید به صحبت‌های طرف مقابل‌تان خوب گوش دهید و صحبت او را قطع نکنید.

15. فکرتان پیش گفت‌وگویتان باشد و از انجام همزمان کارها بپرهیزید.

16. وقتی طرف مقابل‌تان در آن طرف خط صحبت می‌کند با استفاده از کلمات و اصواتی از خود عکس‌العمل نشان دهید تا بفهمد که شما به صحبت‌های او توجه می‌کنید.

17. اگر شما منشی هستید باید نوع پاسخ دادن‌تان فرق داشته باشد. با توجه به شرایط کاری، ذهنیت واضحی از شرکت و رئیس برای دیگران ایجاد کنید.

18. هیچ گاه همزمان با دو نفر یکی در آن طرف خط و یکی در کنارتان صحبت نکنید. اینکار یک بی‌احترامی است. هنگام مکالمه با تلفن باید تمام حواستان به مکالمه‌ی تلفنی‌تان باشد.  

19. در زمان‌های که افراد امکان دارد در حال استراحت باشند مانند یک تا چهار بعد از ظهر یا 9 شب تا 8 صبح دقت بیشتری هنگام شماره گرفتن انجام دهید تا به اشتباه به کسی دیگری زنگ نزنید.

20. در جلسه، رستوران و محیط‌های شلوغ تلفن خود را روی پیامگیر قرار دهید.

21. هنگامی گه در جلسه و مواقعی این چنین مجبور به جواب دادن به تلفن‌تان شدید، ضمن معذرت‌خواهی از افراد حاضر در جلسه به مکان خلوت برای صحبت کردن بروید.

22. افراد معمولاً هنگام استفاده از گوش همراه بلندتر از حالت معمول صحبت می‌کنند و توجه نیستند که این کارشان در مکان‌های کوچک و آرام منجر به ناراحتی و آزار دیگران می‌شود.

23. گفت‌وگوهای احساسی مانند عصبانیت را نباید در حضور جمع انجام داد. بهتر است این مکالمه‌ها در مکان صورت گیرد باعث آزار و اذیت دیگران نشود.

 24. هنگامی در مورد مسائل شخصی و یا مسائل مهم کاری گفت‌وگو می‌کنید محتاط باشید زیرا مشخص نیست چه کسانی به حرف‌های شما گوش می‌دهند. 

 25. بهتر است در اماکنی مانند سینما و جاهای مذهبی از حالت لرزشی تلفن خود استفاده کنید تا بدون پرت شدن حواس دیگران از تماس خود با خبر شوید. همچنین سعی کنید در آن مکان‌ها به تماس‌هایتان پاسخ ندهید تا باعث مزاحمت آن‌ها نشوید.

26. استفاده از پیامک و اس‌ام‌اس نیز می‌تواند کمک خیلی زیادی بکند. به طوری که بدون نیاز به پاسخگویی به تلفن و گوش دادن پیغامگیر می‌توانید از اخبار و اطلاعات موجود با خبر شوید. امروزه از این سرویس در بسیاری از زمینه‌های شغلی استفاده می‌شود.

 27. هنگامی که در جمعی هستی باید صحبت‌های کسانی در کنار شما هستند را به تلفنی حرف زدن (هم تماس گسرنده شما باشید و هم با شما تماس بگیرند) ترجیح دهید. احیاناً اگر چشم به راه تماس تلفنی هستید که نمی‌توانید به بعداً موکول کنید، بهتر است به دیگران اطلاع دهید و هنگام تماس قبل از پاسخ معذرت خواهی کنید.

  • نمایش : ۹۱۷
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی